Шофьорите на по-старите и по-замърсяващи автомобили вече ще трябва да плащат два пъти повече, за да влязат в централен Лондон, предава BBC. Това става, след като новата такса, въведена от кмета Садик Кан, влезе в сила.

Тя важи за дизелови и бензинови автомобили, които не покриват стандарта Евро 4 и покрива същата зона, както досегашната такса "задръстване", но ще повиши цената до 21.50 паунда (малко над 47 лева) за тези, които притежават въпросните автомобили.

Опонентите твърдят, че нововъведението ще "накаже диспропорционално най-бедните шофьори".

Мярката е последният опит на Кан да подобри качеството на въздуха в столицата на Великобритания и по данни на кметството ще засегне 34 000 шофьори месечно.

"Имаме здравна криза в Лондон заради лошото качество на въздуха. Около 9 000 лондончани умират преждевременно всяка година заради това", каза той.

Разбира се, критици на мярката има и от двете страни на проблема. Саймън Биркет от групата "Чист въздух Лондон" твърди, че мярката няма да направи достатъчно.

Тя ще важи кратко: кметът планира да въведе нови, още по-строги правила през 2020 г. Обмисля се такса от 12.50 паунда (върху съществуващите 11.50) да плащат всички, които влизат в центъра на Лондон с дизелови коли, произведени преди септември 2015 и бензинови от преди 2006 г. През 2021 г. самата зона ще бъде разширена.

През януари френските градове Париж, Гренобъл и Лион въведоха схема със стикери, която разделя колите на шест групи в зависимост от стандарта, който покриват. Тези, произведени през 1997 г., не получават никакъв стикер и е забранено да бъдат шофирани в града в определени часове.