Има големи надежди на електрическите превозни средства за намаляване на вредните емисии. Норвегия е модел за подражание в това отношение от много години, но нейният опит показва, че решаването на един проблем може да влоши няколко други. На тази тема е посветена статията на Дейвид Зипър в vox.com.
Тъй като превозните средства са отговорни за почти една десета от глобалните емисии на CO2, правителствата и еколозите по целия свят се опитват да намалят щетите. Едно от възможните решения на проблема е масовото използване на електрически превозни средства, тъй като те са безопасни, удобни и вредят по-малко на околната среда.
Норвегия се превърна в безспорен лидер в внедряването на електрически превозни средства. 87% от новите автомобили, продадени в страната, са електрически, което значително надхвърля същото число за Европейския съюз (13%) и САЩ (7%). Успехът на кампанията за EV беше подкрепен от Фонда за защита на околната среда (EDF), Световния икономически форум и Илон Мъск.
Премахването на бензиновите автомобили, което Норвегия почти направи, е важна стъпка към справяне с изменението на климата. Проучване от 2020 г. обаче установи, че дори и най-оптимистичните прогнози за глобалното приемане на електрически превозни средства няма да предотвратят повишаването на температурите. Опитът на Норвегия показва, че въвеждането на електрически превозни средства е осъществима задача, но успехът е смесен. И ето защо.
Как норвежците се влюбиха в електрическите автомобили
В исторически план Норвегия е била предимно селска страна; през 1960 г. половината население на страната живееше в селските райони. Но с началото на следвоенното икономическо възстановяване норвежците започнаха да се преместват в градовете. И тогава се случи автомобилният бум.
Страната започна активно да строи пътища, изграждайки мостове през фиорди и тунели в планините, за да свърже градските центрове с нови квартали в покрайнините. С разрастването на градовете общественият транспорт изчезна на заден план. Например в Берген през 60-те години на миналия век обширна трамвайна услуга е затворена и някои от трамваите са изхвърлени в Северно море.
Норвегия все още има едно от най-ниските нива на използване на обществен транспорт в Европа и по-висок дял на притежаваните автомобили от съседните Дания и Швеция. Мнозина отбелязват, че по отношение на колата като основен елемент от живота норвежците са по-близо до американците, отколкото до европейците.
До 90-те години на миналия век автомобилът се превърна в основно средство за транспорт в Норвегия. Както отбелязва урбанистът Анин Хартман, за много жители на града е било важно да не губят връзка с корените си и те са използвали колата, за да пътуват до провинцията, за да посетят домовете си и къщата на баба и дядо. Тогава норвежки предприемачи основават първите два стартъпа за електрически превозни средства, Buddy и Think. Първите модели на тези компании изглеждаха неудобни и неефективни по днешните стандарти. Те обаче предизвикаха интерес към потенциала на Норвегия да се превърне в глобален център за производство на електрически превозни средства.
И за да насърчи търсенето, норвежкото правителство освободи покупките на електрически превозни средства от данъци. Освен това собствениците на електрически превозни средства, които по това време бяха много малко, не трябваше да плащат такси, паркинг или фериботни такси през всички фиорди в страната.
Тези ползи не помогнаха на норвежката индустрия и компаниите бързо излязоха от бизнеса. Системата за възнаграждения обаче остана. И когато глобалният пазар на електрически автомобили се подобри в средата на 2010 г., като автомобилни производители като Tesla предлагат стилни и високопроизводителни модели, много норвежци бяха насърчени от оставащите стимули да купуват такива коли.
Норвежците започнаха да осъзнават колко ценни могат да бъдат икономиите от държавни помощи, особено за градските жители. След закупуването на електрическата кола с отстъпка, текущите разходи бяха минимални, тъй като норвежкото електричество е евтино (благодарение на изобилието от водноелектрическа енергия). "Искаме хората да купуват електрически автомобили", каза норвежкият премиер Ерна Солберг през 2019 г. "Това е най-важното нещо, което можете да направите, за да помогнете за намаляване на емисиите на парникови газове."
В края на 2010 г. норвежците притежаваха 10% повече автомобили на глава от населението, отколкото в началото на десетилетието, задвижвани предимно от електрически превозни средства. В същото време обемът на емисиите от наземния транспорт в страната е намалял с 8,3% от 2014 г. до 2023 г.
Въпреки тези показатели
Програмата за субсидиране на електромобили има съществени недостатъци
Норвегия не е въвела практически никакви ограничения за използването на електрически превозни средства. Богатите норвежци можеха да купуват колкото си искат скъпи електрически превозни средства, получавайки пълен пакет от субсидии за всяко от тях. В същото време хората с ограничени средства все още не могат да си позволят кола. Така че държавата просто предостави повече възможности за богатите хора.
Но това дори не беше основният проблем. Насърчаването на продажбите на електрически превозни средства насърчи хората да притежават повече автомобили, докато много експерти настояват за необходимостта от цялостно намаляване на личния транспорт. "Всички са съгласни, че 100% от автомобилите трябва да бъдат електрически. Това не е проблемът, казва Тийна Руохонен, съветник по климата на кмета на Осло. "Истинският въпрос е дали наистина трябва да имате кола в Осло."
Четирите най-големи града в Норвегия - Осло, Берген, Трондхайм и Ставангер, приеха програма за намаляване на автомобилния транспорт. В опит да намали броя на автомобилите, Осло премахна повече от 4000 паркоместа от 2016 г. насам, като същевременно изгради велосипедни алеи, разшири тротоарите и промени моделите на движение, за да намали насрещния трафик. Благодарение на тези усилия градът постигна забележителен крайъгълен камък през 2019 г.: нито един пешеходец или велосипедист не беше убит при пътнотранспортно произшествие през цялата година.
Тези две тенденции (национални кампании за популяризиране на електрически превозни средства и общински интереси за намаляване на притежаването на автомобили) си противоречат. Например премахването на уличното паркиране в Осло и създаването на улици само за пешеходци насърчава норвежците да спрат да шофират, но също така намалява полезността на електрическите превозни средства.
Скорошно проучване подчертава тези напрежения и показва, че насърчаването на използването на електрически превозни средства пречи на градовете да изграждат гъсти квартали, които намаляват времето за пътуване до работното място и укрепват системите за обществен транспорт.
В допълнение, популярността на електрическите превозни средства доведе до намаляване на средствата, отпуснати за модернизиране на транспорта, тъй като бюджетите за обществен транспорт в Норвегия се финансират частично от пътни данъци, от които правителството на страната освободи собствениците на електрически превозни средства. Така общините просто няма откъде да вземат средства за модернизиране на системата на градския транспорт.
Това, което е още по-вбесяващо за норвежците, е, че правителството не предлага никакви отстъпки за тези, които купуват електрически или товарни велосипеди (Осло и Берген имат ограничени програми за жителите). По този начин политическите решения, взети на национално ниво, неизбежно влияят и понякога подкопават местните транспортни усилия. Например през октомври 2022 г. Държавното управление по пътищата отвори четирилентовата магистрала E39 до Берген, на което градът се противопостави, защото се опасяваше, че ще доведе до повече автомобилен трафик. Тези страхове се оказаха основателни. Делът на автомобилите в града се е увеличил с 10%.
Учете се от грешките на другите
Сега се вземат решения за намаляване на този дисбаланс. През 2017 г. страната започна да изисква от собствениците на електрически превозни средства да плащат такси за паркиране и ферибот, въпреки че те все още получават отстъпка. Купувачите на най-големите (и често най-скъпите) електрически превозни средства трябва да платят допълнителна такса, чийто размер зависи от теглото на автомобила. Освен това само първите $45 000 от цената на ново електрическо превозно средство не се облагат с данъци.
"Идеята е да направим данъчната система по-справедлива", каза държавният секретар по транспорта Кроглунд. За други страни ясният урок от Норвегия е, че фокусирането върху намаляването на емисиите от транспорта чрез въвеждането на електрически превозни средства може да изостри неравенството. Ограничаването на цената на квалифицираните превозни средства и ограничаването на броя електрически превозни средства, които могат да бъдат закупени без данъци, са очевидни стъпки, които са дошли твърде късно.
В същото време популярността на електрическите превозни средства нанася сериозни щети на системата за обществен транспорт, която е по-добра както за околната среда, така и за градския живот. Решението на правителството да субсидира електрически автомобили, но не и електрически велосипеди, няма смисъл от гледна точка на климата. Както отбелязва авторът на статията, като минимум държавите трябва да гарантират, че въвеждането на електрически превозни средства не води до изчерпване на ресурсите, необходими за инвестиции в обществения транспорт, както се случи в Норвегия.
Друг важен урок е, че освен ако местните инициативи не бъдат подкрепени от правителствени политики, притокът на електрически превозни средства може да попречи на усилията за разрушаване на градовете.