Норвегия е първата страна в Европа, която прекратява продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили и то само след след две години, съобщава Euronews. Краят на двигателите с вътрешно горене идва цяло десетилетие преди Европейския съюз, който иска да забрани производството и продажбата на нови конвенционални коли от 2035 година.
Норвегия е водеща в света, когато става дума за приемане на електромобили, а нейните пътища предлагат поглед към бъдещето на мобилността в Европа. Електрическите коли вече представляват повече от 20% от всички пътнически превозни средства в скандинавската държава и почти 84% от продадените нови превозни средства. Когато се броят plug-in хибридите, цифрата е близо 90%, според данните на Норвежката пътна федерация (OFV).
Норвегия срещу Европейския съюз
За сравнение, по-малко от половината от новите автомобили, продадени в ЕС, са електрически или хибридни. Как Норвегия стигна до високите цифри и успява да насърчи покупките на електромобили? Всъщност, Норвегия припознава електрическите коли още през 90-те години на 20-и век, когато страната започва да подкрепя Think - местен компактен електромобил, който е предназначен предимно за градско шофиране.
По онова време от Think успяват да убедят норвежкото правителство да отпусне на компанията субсидии и да направи електрическите автомобили освободени от всички автомобилни данъци. И до днес електромобилите пътуват безплатно по платени пътища, паркират безплатно, достъпът им до фериботи също е безплатен. Те са освободени от данъци върху добавената стойност и данъци върху вноса, които са традиционно много високи за колите в Норвегия.
Всички тези стимули създават благоприятна среда за радушното приемане на електромобилите в една от най-богатите държави в света.
Източник: Tesla
В повечето страни от ЕС обаче нещата са доста по-различни. Едно от предизвикателствата, които все още пречат на много европейци да купуват масово електрически коли е, че първоначалната покупна цена обикновено е значително по-висока от тази на конвенционалните автомобили. Друг проблем е все още недостатъчно адекватната зарядна инфраструктура.
Все по-често се твърди, че автомобилният сектор просто няма как да отговори на климатичните промени само и единствено чрез внедряването на електромобили, защото няма достатъчно природни ресурси за това. Наскоро главният научен експерт на Toyota заяви, че прекаленият фокус върху колите на батерии може да има обратния на търсения ефект и по пътищата да останат огромно количество замърсяващи возила.
Според Гил Прат, електрическите коли могат да донесат позитивна промяна в държави с мащабна ВЕИ инфраструктура като Норвегия, но в страните със сериозен дял на въглищата в енергийния микс хибридните автомобили са доста по-подходящи.