Петролната столица на Норвегия Ставангер е поредният европейски град, който предлага напълно безплатен обществен транспорт. Това е четвъртият по големина град в страната. 320 000 жители вече могат да се възползват от стартиралото на 3 юли приложение за безплатни билети за за пътуване с обществен транспорт на жителите на общината.

Още преди въвеждането на промените 40 000 души са се регистрирали, създавайки акаунт за изтегляне на билети за автобуси, влакове и местни фериботи, обслужващи острови по крайбрежието.

Цените на градския транспорт: Билет за автобус и влак за възрастни обикновено е около 40 крони ($4) за час пътуване.

Експериментът за безплатно придвижване в Ставангер в никакъв случай не е първият в Европа, но изборът на града е изненадващ. Ставангер е познат като сърцето на нефтена и газова индустрия на Норвегия. Градът обаче се опитва да се превърне в "енергийната столица" на Норвегия, с възобновяема енергия, особено от вятърни турбини, които заменят нефтените платформи в морето, пише Bloomberg.

Безплатният градски транспорт в град Ставангер вероятно е политика, която демонстрира зеления преход на града, като целта е да се увеличи дела на активно пътуване с обществен транспорт до 70% от всички пътувания в града.

Люксембург изпробва идея - безплатен обществен транспорт. Работи ли тази политика?

Една от най-малките държави в Европа изпробва идея: безплатен обществен транспорт. Работи ли тази политика

На 1000 души се падат 696 коли към 2020 година

Финансиране от 18 милиона долара

В момента е експерименталната фаза. За целта са отпуснати 200 милиона крони (18,7 милиона долара) субсидии за билети. Смята се, че сумата ще е достатъчна, за да се платят билетите на всеки, който използва приложението за около една година. Когато тази сума бъде изразходвана и програмата се счита за успешна, ще е необходимо допълнително финансиране.

Регистрацията изисква доказателство за местно пребиваване. Има и скептици. Не всички местни жители са убедени в ефективността на политиката. Опоненти на лявоцентристкото движение на града коментират, че парите могат да бъдат изразходвани по-добре за разширяване и подобряване на автобусната система, вместо да направят това, което вече съществува, безплатно.

Столицата на Естония Талин вече 10-та година предлага безплатен обществен транспорт за жителите - политика, която оттогава е широко разпространена в цялата страна. Френският град Дюнкерк въведе същото през 2014 г. Херцогство Люксембург стана първата държава, която премахна платени билети за всички, не само за местните жител през 2020 г. Малта последва примера, като въведе безплатни автобуси в цялата страна през 2022 г.

Засега няма конкретни доказателствата, че подобни политики работят по предназначение. Безплатният транспорт в Люксембург не е намалил обема на автомобилите по пътищата например, а целта им е именно такава.