Нови данни от S&P Global разкриват влошаване на перспективите, свързани с пазара на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) в ЕС на фона на променящите се икономически условия. Между първата и втората половина на 2024 г. пазарните очаквания се промениха значително, което наложи преоценка на тенденциите в ЕС, коментират експертите от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Данните на S&P Global разкриват значителна ревизия надолу в прогнозите за пазарния дял на BEV за 2025 г., от 27% през първата половина на годината до 21% днес. Това прекалибриране сигнализира за сериозна пречка за спазването на целите на ЕС за емисиите на CO2 за 2025 г., свързано пряко с намаленото навлизане на пазара на BEV, предизвиквайки безпокойство в столиците на ЕС.

"Без целенасочен план за действие в автомобилната индустрия рискуваме да изостанем от САЩ и Китай. Проверката на реалността показва, че ЕС трябва да разполага с по-гъвкава система, за да могат производителите на автомобили да постигнат амбициозните цели за намаляване на CO2. Трябва да гарантираме, че индустрията използва печалбите, за да инвестира в нови решения, вместо да плаща санкции", заяви Мартин Купка, министър на транспорта на Чехия.

Снимка 637202

Източник: Явор Николов / Bing Image Creator

Стагниращият пазар значително увеличава разходите за съответствие за производителите, както потвърждават данните от S&P Global. Например, за да постигнат целите за емисии, може да се наложи да обединят кредити с китайски и американски производители, насочвайки плащанията към производители извън ЕС за сметка на европейската индустрия.

Тарифната война започна: ЕС вдига до 45,3% митата за китайски електромобили

Тарифна война: ЕС вдига рязко митата за Made in China електромобили

Преговорите пропаднаха, очаква се контраудар от Пекин

"Надстройващата се криза налага спешни действия. Всички показатели сочат към стагниращ пазар на електрически превозни средства в ЕС във време, когато е необходимо ускорение. Освен непропорционалните разходи за съответствие за производителите в ЕС през 2025 г., успехът на цялата политика за декарбонизация на автомобилния транспорт е изложен на риск.

Оценяваме, че няколко европейски комисари подчертаха регулаторната предвидимост и стабилност в своите изслушвания за потвърждение, но стабилността не може да бъде цел сама по себе си. Производителите са инвестирали много и ще продължат да го правят. Европа трябва да остане в курса на зелената трансформация, като приеме стратегия, която работи", коментира Сигрид де Врийс, генерален директор на ACEA.

Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) последователно призовава политиците на ЕС да се справят с високите разходи за съответствие, свързани с целите за 2025 г., причинени до голяма степен от фактори извън контрола на производителите, като липсата на широкоразпространена инфраструктура за зареждане и стимули на пазара на EV . Стабилният, изчерпателен и незабавен преглед на настоящия подход е от съществено значение, като се има предвид, че текущата траектория рязко се отклонява от предишните прогнози.

В светлината на последните икономически и геополитически предизвикателства, ACEA призовава за спешно облекчаване на разходите през 2025 г. и ускорен преглед на стандартите за CO2 както за леки, така и за тежкотоварни превозни средства, за да се запази конкурентоспособността на индустрията в ЕС.

Пазарът на нови автомобили се свива: Кой поведе класацията в България

Пазарът на нови автомобили се свива: Кой поведе класацията в България

Най-предпочитаните коли у нас са бензиновите