Европейският съюз ще вдигне митата за произведени в Китай електромобили до 45,3% след най-мащабното си разследване на антипазарни практики, което предизвика политически раздор и със сигурност ще доведе до ответна реакция от Пекин, пишат световните агенции.
В момента митото е 10%, но към него ще се добавят от 7,8% за дошлите от Китай Tesla до 35,3% за SAIC.
Европейската комисия твърди, че само с тези мерки може да се контрират финансирането при преференциални условия, държавните грантове и покупката на земя, батерии и суровини на цени под пазарните - "прегрешения" на новите играчи на EV пазара, които се опитват да стъпят в Европа.
Според Брюксел Китай има свободен производствен капацитет, който двойно надвишава целия европейски пазар - а при 100-процентовите мита в САЩ и Канада, тези коли очевидно ще се насочат към Европа.
Това се и случва - китайските марки имаха под 1% пазарен дял в ЕС през 2019 г., но вече са с 8% и могат да скочат до 15% през 2025 г. Една от причините е цената - обикновено около 20% под тази на аналогичните модели на европейските производители. През последните месеци вносът се увеличи значително на фона на опасенията, че ЕС ще вдигне митата.
"Китай не е съгласен и не приема това решение", заявиха от Министерството на търговията в Пекин, като допълниха, че до последно разговорите са продължавали в търсене на решение "без ескалация".
КНР вече разследва вноса на алкохолни напитки, млечни продукти и свинско от ЕС, като според "Ройтерс" това ще е част от отговора на комунистическата страна. Според някои експерти Пекин може да ограничи и износа на ключови суровини за EV сектора.
Германия - най-голямата европейска икономика и родина на големи автомобилни производители с бизнес в Китай, се обяви за намиране на дипломатическо решение. Гиганти като Volkswagen имат сериозни проблеми и без да им е отрязан достъпа до един от най-големите им външни пазари - заводи са пред затваряне, а работници пред съкращаване.
Асоциацията на френските автомобилни производители обаче приветства решението за митата, като подчерта, че подкрепя свободната търговия, когато е честна.
Унгарският лидер Виктор Орбан предупреди, че ЕС се насочва към "икономическа студена война" с Китай. Важно е обаче да припомним, че той не е неутрален по казуса - BYD ще строи голям завод в страната.