Европейският съюз ще вдигне митата за произведени в Китай електромобили до 45,3% след най-мащабното си разследване на антипазарни практики, което предизвика политически раздор и със сигурност ще доведе до ответна реакция от Пекин, пишат световните агенции.

В момента митото е 10%, но към него ще се добавят от 7,8% за дошлите от Китай Tesla до 35,3% за SAIC.

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че Германия е против

ЕС реши да наложи мита върху китайските електромобили, въпреки че най-голямата икономика е против

Въпреки това преговорите с Пекин ще продължат

Европейската комисия твърди, че само с тези мерки може да се контрират финансирането при преференциални условия, държавните грантове и покупката на земя, батерии и суровини на цени под пазарните - "прегрешения" на новите играчи на EV пазара, които се опитват да стъпят в Европа.

Според Брюксел Китай има свободен производствен капацитет, който двойно надвишава целия европейски пазар - а при 100-процентовите мита в САЩ и Канада, тези коли очевидно ще се насочат към Европа.

Това се и случва - китайските марки имаха под 1% пазарен дял в ЕС през 2019 г., но вече са с 8% и могат да скочат до 15% през 2025 г. Една от причините е цената - обикновено около 20% под тази на аналогичните модели на европейските производители. През последните месеци вносът се увеличи значително на фона на опасенията, че ЕС ще вдигне митата.

"Империята" отвръща на "удара": Китай наложи мита на френското бренди, след ограниченията от ЕС за китайските електромобили

"Империята" отвръща на "удара": Китай наложи мита на френското бренди, след ограниченията от ЕС за китайските електромобили

Оформя ли се "търговска война"

"Китай не е съгласен и не приема това решение", заявиха от Министерството на търговията в Пекин, като допълниха, че до последно разговорите са продължавали в търсене на решение "без ескалация".

КНР вече разследва вноса на алкохолни напитки, млечни продукти и свинско от ЕС, като според "Ройтерс" това ще е част от отговора на комунистическата страна. Според някои експерти Пекин може да ограничи и износа на ключови суровини за EV сектора.

Германия - най-голямата европейска икономика и родина на големи автомобилни производители с бизнес в Китай, се обяви за намиране на дипломатическо решение. Гиганти като Volkswagen имат сериозни проблеми и без да им е отрязан достъпа до един от най-големите им външни пазари - заводи са пред затваряне, а работници пред съкращаване.

Босът на Mercedes призова за отлагане на митата за китайски електромобили

Босът на Mercedes призова за отлагане на митата за китайски електромобили

Плановете на Брюксел все още могат да бъдат отхвърлени

Асоциацията на френските автомобилни производители обаче приветства решението за митата, като подчерта, че подкрепя свободната търговия, когато е честна.

Унгарският лидер Виктор Орбан предупреди, че ЕС се насочва към "икономическа студена война" с Китай. Важно е обаче да припомним, че той не е неутрален по казуса - BYD ще строи голям завод в страната.