Най-големият китайски производител на електромобили - BYD, обяви над 400% ръст на печалбата след рекордни продажби през 2022 г., съобщава Quartz.
Контекст: Китайският EV пазар в момента е най-динамичният в света. Сред причините за това е възходът на местните марки - новата технология на задвижване премахна голяма част от преднината на традиционните автомобилни производители, а страната има достъп до ресурсите, нужни за производството на ключовия и най-скъп отделен компонент - батериите.
Заради мащабите си, Китай е важна дестинация за всички големи имена в сектора. Включително и най-успешната чисто "електрическа" автомобилна компания в света - Tesla. BYD - най-важният местен играч, е частична собственост на холдинга на Уорън Бъфет и гледа към експанзия в САЩ и Европа.
Цифром и словом: BYD обявиха, че са продали 1,86 млн. електромобили и хибриди през 2022 г., като двете категории са приблизително по равно. В същото време компанията е продала една трета от всички коли на батерии в Китай през 2022 г. За сравнение, Tesla имат 1,31 млн. продажби.
Обърнато в пари, печалбата на BYD е 2,4 млрд. долара или над 446% повече спрямо 2021 г. (когато е била $436 млн.). Ключови за бързия растеж са бюджетните модели на компанията, но през тази година ще навлезе по-сериозно и в луксозния сегмент.
Източник: GettyImages
Отговорът: Tesla започна ценова война с китайските си конкуренти, като първото поевтиняване на моделите ѝ беше през октомври, а второто - през януари. В резултат в момента нейните автомобили са с 14% по-евтини в сравнение с година по-рано и с 50% спрямо същите коли, продавани в САЩ.
Местните производители също свалят цените, правят го и други чуждестранни марки - например Ford Mustang Mach-E е с една трета по-евтин в сравнение с американския пазар.
Китайската асоциация на автомобилните производители призова за постепенно отпадане на намаленията, за да бъде запазен секторът в страната.