Tesla Inc. предизвика ценова война в Китай и това може да промени най-големия автомобилен пазар в света и да застраши автомобилни производители. Миналия октомври шефът на компанията Илон Мъск намали цените на моделите, произведени в огромната му фабрика в покрайнините на Шанхай. През януари имаше още една отстъпка, след която произведените автомобили на Tesla в Китай поевтиняха с до 14% от миналата година, а в някои случаи почти 50% по-евтини, отколкото в САЩ и Европа, пише Bloomberg.

Конкурентите нямаха много възможности, освен да последват примера на Tesla. Сред тях са местни новопоявили се компании като Xpeng и Nio, както и водещи международни марки като Volkswagen и Mercedes-Benz, които предлагаха отстъпки до 10 000 долара.

"Tesla създаде хаос за останалата част от пазара", коментира Йохен Зиберт, управляващ директор на JSC Automotive, консултантска компания с офиси в Шанхай и Щутгарт. Около 30 производители на автомобили са намалили цените, според изчисления на Bloomberg News и местни медии.

Германският завод на Tesla произвежда 4000 електромобила седмично, надминавайки графика си

Германският завод на Tesla произвежда 4000 електромобила седмично, надминавайки графика си

Според компанията това е четирикратно увеличение от май

Междувременно Китайската асоциация на производителите на автомобили призова за прекратяване на ценовата война, заявявайки, че това не е дългосрочно решение за забавяне на продажбите и натрупване на запаси.

Намалените цени идват на фона на труден период за китайския автомобилен сектор. Потребителските разходи бяха се свиха след Covid ограниченията в намаляха след като страната спря държавните субсидии за покупки на електромобили в края на миналата година.

Дори при тези предизвикателства продажбите на дребно на нови превозни средства почти се удвоиха до 5,67 милиона в Китай миналата година. Местният гигант BYD представлява около 30% от тях. Tesla направи доставки на 100 000 електромобила от Шанхай през ноември, като отбеляза месечен рекорд.

Според Bloomberg New Energy Finance продажбите на електромобили в Китай може да достигнат 8,1 милиона тази година, в сравнение с 3,2 милиона в Европа и 1,9 милиона, прогнозирани за САЩ. Още намаления на цените могат да дойдат от финансово по-силните по-големи играчи.

Освен Tesla, BYD е в състояние да намали още цените, пишат анализатори от Morgan Stanley. Ценовата война, започната от Tesla, се разрази по-бързо и по-тежко от очакваното и ще "ускори промяната на пазара", смятат те.

Как вървят продажбите и приходите на Tesla и Nio за последните пет години?

Как вървят продажбите и приходите на Tesla и Nio за последните пет години?

Сравнение между американския гигант и китайския му бюджетен конкурент

Китайските Nio, Xpeng и Li Auto Inc. също имат достатъчно силни баланси, за да си позволят отстъпки в цените според Morgan Stanley.

"Намаляването на цените на електромобилите ги прави още по-привлекателни в сравнение с бензиновите автомобили, което е натиск за традиционните производители на автомобили", заяви в интервю Ян Дзин, директор на China Corporate Research във Fitch.