Акциите на Tesla са изключително популярни сред индивидуалните инвеститори. Въпросът обаче е, че компанията среща все по-усилена конкуренция, особено в лицето на китайски компании.

Сега ще направя едно сравнение между Tesla и един от основните й конкуренти в Китай - Nio.

Ето сравнение на продажбите и приходите на Tesla и Nio за последните пет години (2017-2021):

Tesla

Години Приходи (в млрд. USD)   Доставени превозни средства

  • 2017 - 11.8                        101 312
  • 2018 - 21.5                        245 240
  • 2019 - 24,6                        367 500
  • 2020 - 31,5                        499 550
  • 2021 - 48,0                        936 172
  • 2022 - 81,46                      1 313 851
Tesla отваря зарядните си станции и за други електромобили

Tesla отваря зарядните си станции и за други електромобили

Това е условието да се включи в програма за субсидиране на стойност $7,5 млрд.

Nio

Година Приходи (в милиарди CNY)    Доставени превозни средства

  • 2017 0,72                                         11 348
  • 2018 3,51                                         11 348
  • 2019 7,82                                         20 565
  • 2020 16.26                                       43 728
  • 2021 34,44                                      100 181
  • 2022 43,12                                      125 000
Китайският Nio планира да построи фабрика за производство на бюджетни електромобили за износ в Европа

Китайският Nio планира да построи фабрика за производство на бюджетни електромобили за износ в Европа

Компанията планира да пусне по-достъпни електромобили под нова марка след 2024 г.

Забележка: Всички данни за приходите са в щатски долари, с изключение на приходите на Nio през 2017-2022 г., които са в китайски юани (CNY). Обменният курс, използван за конвертиране на CNY в USD, е средният годишен курс за всяка съответна година.

От данните по-горе можем да видим, че Tesla постоянно генерира повече приходи от Nio през последните пет години. За сметка на това обаче, ръстът на приходите на китайският производител е много по-бърз от тези на Tesla.

Приходите на Tesla нараснаха от 11,8 милиарда долара през 2017 г. до приблизително 81,5 милиарда долара през 2022 година, което е повишение от близо 7 пъти. В същото време приходите на Nio нарастват близо 60 пъти от 2017-та година насам. Донякъде ускорения ръст на продажбите на китайската компания е логичен и се предопределя от ниската база от която стартира.

По отношение на доставките на превозни средства, Tesla също постоянно продава повече автомобили от Nio. Tesla достави над 1.3 милиона автомобила през 2022 г., в сравнение с очакваната доставка на Nio от 125 000 за изминалата година, или десет пъти по-малко.

Ако се обърнем към пазарните оценки на двете компании, обаче нещата изглеждат така. Пазарната капитализация на Tesla e 639 милиарда долара, докато тази на Nio е 16,35 милиарда долара. Или оценката на щатският производител, пионер в производството на електромобили е близо 40 пъти по-висока от тази на Nio, докато произвежда около 10 пъти повече автомобили в момента.

Напълно е възможно, при запазване на ускорения темп на нарастване на приходите и продажбите на Nio разликата в производството между двете компании да продължи да се стеснява през следващите години.

Китайската индустрия за електрoмобили е много по-голяма от Nio и Xpeng

Китайската индустрия за електрoмобили е много по-голяма от Nio и Xpeng

Същевременно Пекин затяга регулациите срещу електромобилния сектор

Китайската компания има големи планове за бъдеще

Nio планира да построи фабрика за производство на бюджетни електромобили под нова марка за износ в Европа още през следващата година, казаха трима души, запознати с въпроса, цитирани от "Ройтерс".

Планът за разширяване на гамата на компанията и разширяване на продажбите в чужбина идва, когато продажбите на EV рязко отслабват в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, след края на държавните субсидии за покупки на EV.

Nio планира да пусне по-достъпни EV продукти под нови марки след 2024 г. като част от проекти с кодови имена "Firefly" и "Alps", според хората, които отказаха да бъдат назовани, тъй като дискусиите са частни.

Новата фабрика ще бъде построена в град Чуджоу в източната китайска провинция Анхуей, казаха те, добавяйки, че заводът ще произвежда автомобили, разработени по проект "Светулка", които Nio иска да изнася в Европа, където клиентите предпочитат малки превозни средства.

Nio вече има два завода за сглобяване на автомобили в столицата на провинция Анхуей, град Хефей. Цените на автомобилния производител в Европа варират от около 50 000 евро (53 265 долара) до 91 000 евро, в зависимост от гамата на автомобила и дали клиентите купуват или наемат батерията.

Официален представител на зоната за икономическо и технологично развитие на Чуджоу, където трябва да бъде разположен заводът Nio, отказа коментар.

Мъск: Tesla може да продаде 2 милиона автомобила тази година

Мъск: Tesla може да продаде 2 милиона автомобила тази година

Компанията увеличи приходите с 37% и отчете рекордна печалба за четвъртото тримесечие

Китайските производители на електромобили, повечето от които все още са на загуба, увеличават усилията си да увеличат пазарния си дял, тъй като употребата на електромобили нараства бързо в Китай, където повече от една четвърт от новите коли, продадени през януари, са или чисто електрически, или плъгин хибриди.

Докато Tesla Inc разчита на два модела за по-голямата част от своите продажби в Китай, стратегия, която помогна да се поддържат разходите под контрол, много китайски марки предлагат повече модели, за да се харесат на по-широка потребителска база.

Nio предлага шест модела и планира да пусне още пет тази година под марката Nio. Марката Nio е позиционирана за премиум сегмента, за да се конкурира с BMW, Mercedes и Audi.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.