"Най-хубавата кола е новата, но най-вече когато е служебна и просто се качваш в нея и караш" - мъдростта на българския народ в областта на придобиването и експлоатацията на МПС е несъмнена. Въпреки това, малцина сред нас биха могли с ръка на сърцето да кажат, че не ги изкушава възможността да се качат в автомобил, който е по-нов от сегашния им.

Затова и не е изненада, че според статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа през миналата година България е била в челото на континента по растеж на продажбите на нови автомобили. При старите имаше известен спад, но и с невъоръжено око се вижда, че в големите градове насищането с автопарк вече е пълно.

Производството на автомобили в Румъния достига до нов рекорд

Производството на автомобили в Румъния достига до нов рекорд

Страната е на шесто място по производство на автомобили в ЕС

Нека да приемем, че в момента карате кола на 10 години - популярен модел от среден клас на наложил се производител. Поддържате я в добро функционално състояние и нямате необходимост от нещо по-голямо. Защо пък да не се разделите с нея и да вземете нещо по-ново (или направо чисто ново)? Ето няколко причини.

Старата кола вече е изплатена

Икономическата ситуация не е за подценяване. Макар да не се изпълниха най-мрачните предсказания за студ, мрак, опашки по бензиностанциите и руска телевизия в петък вечер, все още Европа остава силно заплашена от рецесия. На български език това означава период на съкращения, замразени заплати и цял куп други неприятни неща, които не се комбинират добре с голям разход като този за автомобил.

Снимка 602044

Източник: Wikimedia Commons

Няма значение дали ще е на лизинг, или ще платите цената накуп - при всяко положение новият автомобил е сериозен удар по джоба. В същото време, даже не помните кога е била последната вноска по лизинга на сегашното ви МПС. Наистина ли е толкова важно сега да направите големия разход - с всичките съпътстващи го рискове?

По-евтини поддръжка и данъци

Това е първият парадокс, с който се сблъсквате в този текст. В България, а и в много други държави правилата са такива, че по-новата кола носи със себе си по-висок данък. Буквално изглежда все едно собствениците биват наказани за това, че са си взели по-ново возило.

Снимка 602041

Източник: iStock

Това обаче е нищо в сравнение с цените на поддръжката. Ако си вземете нова кола, в периода на гаранцията ще трябва да я обслужвате само във фирмен сервиз с официално препоръчаните от производителя консумативи. Твърде често нито сервизът е по-добър от останалите, нито консумативите са толкова по-специални... но пък плащате значително повече. Иначе гаранцията пада, а именно в първите няколко хиляди километра пробег се проявяват фабричните дефекти и никак не е приятно да плащате за отстраняването им от джоба си.

Даже и без гаранцията си остава проблемът с доста скъпите и специфични части на новите модели. Все по-малко системи се правят ремонтопригодни и техническите проблеми се решават с подмяната на цели модули. Неприятната истина е, че добре поддържаната 10-годишна кола ще минава през "бокса" не по-често от по-новата, но в същото време престоят при механика е доста вероятно да излезе по-евтино.

По-малко чупливи джаджи

На моменти сме склонни да се чудим как сме живели преди масовото въвеждане на автоматика и климатика по нашите пътища. Шегата настрана, но съвременните автомобили са истински компютри на колела - препълнени са с електроника и електромеханични системи, създадени с цел да правят шофирането и возенето по-комфортни.

Снимка 602045

Източник: Wikimedia Commons

Монетата обаче има и обратна страна. Чувствителните датчици не се чувстват прекалено добре в българските условия на широки и дълбоки дупки по пътищата и горива с качество, за което "съмнително" е комплимент.

Тест: Обикновените бутони на автомобила са по-ефективни от сензорите

Тест: Обикновените бутони на автомобила са по-ефективни от сензорите

Експеримент с 11 модерни автомобила, които имат много сензорни клавиши

При колите от началото на 10-те години също има много електроника, но по-рядко ще ви се налага да търсите монтьор с диплома за програмист, който да се бори с капризите на мултимедията и вградената навигация, с датчика на налягането на резервната гума (истинска история...) или с електронната система за запалване без ключ.

Повече спокойствие

Това вече е чисто субективно и психологическо, но качим ли се в новата си кола, започваме да я пазим повече от зениците на очите си и всеки неуверено паркиращ някъде около возилото ни автомобил се превръща в повод за избиването на студена пот. Даже не коментирам мащабите на драмата, която най-малката драскотинка по бронята може да предизвика.

Снимка 602042

Източник: Wikimedia Commons

Всичко това всъщност е хубаво (и е прекрасно, ако сте толкова загрижени и за близките си хора), но не трябва да забравяме, че автомобилът е създаден първо за да ни служи и чак след това за да бъде символ на социален статус и просперитет. Това някак по-добре се усеща зад волана на не толкова лъскаво, но перфектно работещо возило.

Колко печелят автокрадците, след като задигнат колата ви и кои автомобили са най-желаната плячка?

Колко печелят автокрадците, след като задигнат колата ви и кои автомобили са най-желаната плячка?

Възвръщаемостта от кражбата може да ви изненада

Освен това, новите коли си остават мишена за крадците. Макар в много аспекти да сме напуснали 90-те е факт, че все още десетки автомобили биват противозаконно отнемани всяка седмица у нас. Най-често това са актуални модели.

Всъщност е по-екологично

Това е сигурно най-голямата изненада, но е много логично. Автомобилното производство далеч не е най-"зеленото", като това важи и за електромобилите (най-вече заради техните батерии и опасните вещества, които съдържат). Всяка кола, която не напуска улиците до края на полезния си живот, допринася за това да няма свръхпроизводство.

Снимка 602043

Източник: Wikimedia Commons

Добре поддържан двигател на тази възраст ще има нормални екологични показатели - стига да не е с премахнат DPF филтър или катализатор. Това изисква определена инвестиция, но резултатите са видими на всяка улица, където можем да видим буквално произведени в един и същи ден коли, от които едната работи като нова, а другата генерира около себе си черни облаци като автобус "Икарус".

Вместо заключение

Неслучайно в текста говорим за 10-годишен автомобил от среден клас. Това гарантира адекватно ниво на безопасност; екологични показатели, които няма да попаднат под ударите на рестрикциите в големите градове и достъп до поне основните съвременни технологии за подобряване на шофьорското изживяване.

Най-честите електрически проблеми по автомобила

Най-честите електрически проблеми по автомобила

Късото съединение по веригите на елинсталацията е особено опасно, тъй като може да предизвика пожар в автомобила

Поддържането на колата в изправност изисква от вас не просто понякога да отделяте време и пари, а да проявите отговорност. Това обаче е единственият начин да сте сигурни, че тя е наистина надеждна. При по-старите автомобили тези разходи потенциално стават по-големи, а вече се вижда и технологичната разлика. Затова там всяка сериозна повреда е повод сериозно да се замислите дали си струва да продължавате да влагате пари в амортизираното возило.

С тази статия не ви казваме да не си купувате нови коли - те са прекрасни и човек наистина се чувства прекрасно зад волана им, но вървят в комплект със съответните разходи. А понякога просто има по-важни неща.