Електрическата енергия в автомобила захранва акумулаторната батерия, алтернатора и други работещи с ток механизми, подава искра на свещите в двигателя и е отговорна за работата на много други системи. Неправилното окабеляване, например, може да доведе до срив в показанията на сензори, на автоматиката, до повреди на електрическо оборудване и други сериозни последици. Късото съединение по веригите на бордовата мрежа е особено опасно, тъй като може да предизвика пожар в автомобила.
Електрическите повреди трябва да бъдат отстранени възможно най-скоро. Помислете навреме за най-често срещаните неизправности в електрическата система на автомобила и причините за тяхното възникване.
Кои компоненти на електрическата инсталация се развалят най-често
Късо съединение може да доведе до неизправност на цялото електрическо окабеляване. Всички машини имат предпазители, които предотвратяват повреда на цялата система, но има моменти, когато те не работят. Най-често възникват проблеми в следните възли:
- кабелен сноп на двигателя. Този елемент се намира под капака;
- кутия с предпазители. Този блок е свързан към кабелния сноп на двигателя;
- кабелен сноп на електронния блок за управление на двигателя на автомобила. Повредите по него могат да направят работата на автомобила невъзможна;
- окабеляване за осветителни тела. Намира се под предния панел в салона на автомобила;
- отделни компоненти на окабеляването на значими възли;
- кутии за релета и предпазители.
Можем да очертаем най-често срещаните проблеми с електричеството на автомобила.
Източник: AutoBild
Акумулаторната батерия
Животът на батерията е 5-7 години. Обикновено силата на батерията пада постепенно. Първият признак е слабото въртене на двигателя при запалване. Ситуацията се влошава от ниските температури, които сериозно натоварват батерията. Напълно разреденият акумулатор не може да осигури запалване.
Електронната система на автомобила зависи от стабилността на захранването. Слабата батерия не е в състояние да осигури непрекъснато захранване с електроенергия, в резултат на което възникват повреди. Някои собственици на автомобили в тази ситуация започват да търсят причината, като изследват сензори и връзки. За да не губите много време на етапа на диагностика, тестът трябва да започне с батерията.
Ако батерията се разрежда много бързо, причината може да е утечка на ток в някой от консуматорите.
Осветителни крушки
Автомобилните крушки имат ограничен живот. Ако изгорят, лесно се сменят. Ако обаче крушките започнаха да светят много слабо и да работят с прекъсвания, това се дължи на неизправност на автоелектрическата инсталация. Проблемът може да бъде причинен от повредена акумулаторна батерия, разхлабени контакти, провиснал ремък на алтернатора. Корозията на електрическите връзки също допринася за отслабване ефективността на фаровете.
Източник: Auto Bild
Липса на зареждане при работещ двигател
Причината за това може да е лош контакт, износване на четките, повреди по окабеляването на генератора или на регулатора на напрежението.
Късо съединение
Това е един от най-често срещаните проблеми електрическата инсталация. Може да възникне поради нарушение на изолацията на проводници, съединители, неизправност на автомобилни лампи, уреди и други компоненти. Много е трудно да се открият различните източници за този често срещат проблем.
Най-честата причина за късо съединение е повредената изолация на проводник. Тъй като кабелите на автомобила са добре защитени, проблемът обикновено се появява след извършване на някаква ремонтна операция. Например след основен ремонт на двигателя или смяна на комплект съединител. Късо съединение може да възникне и поради неправилно инсталиране на допълнително оборудване.
Неизправност на блока за управление на двигателя
Електронният блок за управление на двигателя е компютър, който осигурява функционирането на всички системи на автомобила. Той е достатъчно надежден, така че неговите повреди обикновено са свързани с външни причини. Те могат да възникнат поради претоварване на мощността, лоши връзки, лошо заземяване. Ако този блок е дефектен, то той трябва да се смени напълно.
Корозия или мръсотия по клемите на акумулатора
С течение на времето върху клемите на батерията може да се образува зелено покритие. Основната причина за това е химическа реакция. Това може да се случи и поради внезапен скок на напрежението от генератора. Не бързайте да сменяте батерията, първо отстранете клемите от батерията и ги почистете добре. Ако клемите на батерията са сериозно повредени, те ще трябва да бъдат сменени.
Дефектни електрически връзки и контакти
Работата на електрическото оборудване зависи от непрекъснатостта на захранването с електрически ток. Всеки компонент на електрическата мрежа може да се повреди с времето. Обичайно е връзките да се разхлабят или корозират. Повечето видове електрически конектори в съвременните автомобили са добре защитени. Но влагата и замърсяването могат да причинят тяхното увреждане.
Освен това постоянните вибрации по време на движение допринасят за повреди. Те причиняват разхлабване на гайки и винтове, разхлабване на съединители и т.н.
Лошо заземяване
Обикновено не се обръща внимание на този проблем, когато става въпрос за неизправности в електрическата система. Електрическият ток преминава от плюс към минус и е вътре в затворена система. Ако няма добро заземяване, електрическия поток се прекъсва.
Ръждясал или разхлабен винт или конектор може да причини прегряване на електрическото оборудване, проблеми със стартирането на двигателя и т.н. Превозното средство има голям брой заземяващи връзки. Те могат да бъдат разположени в скрити кухини. Решаването на този проблем е лесно.
Източник: iStock
Причини за повреда на електрическата система на автомобила
Повредите могат да бъдат причинени от различни фактори. Особено често се срещат при употребявани автомобили, които са били катастрофирали или ремонтирани от любители електротехници. При новите автомобили проблемите с електрическата система се случват рядко.
Ето основните причини за проблемите:
- мокри проводници. Проводниците могат да се окислят, което води до лош контакт;
- остаряло окабеляване. Те допринасят за разпадането на елементите. Обикновено това се случва на старите автомобили;
- контактно окисление. Например, поради постоянното образуване на конденз в купето или под капака. Това се случва при чести температурни промени;
- нараняване и скъсване на проводници поради небрежен ремонт на колата или никаква механична повреда. Може да причини сериозни проблеми, а понякога е трудно да се идентифицират.
Признаци за електрическа повреда в колата ви
Можете да идентифицирате електрическа повреда по следните признаци:
- двигателят работи неравномерно, оборотите падат;
- разходът на гориво се увеличава. Причината за това може да е неправилната работа на компютъра и сензорите, които неправилно предават сигнали към системата;
- автомобилът не може да запали. Обърнете внимание на електрическите елементи в областта на стартера или контактната група на ключа за запалване;
- кодовете за грешки се показват на дисплея на бордовия компютър, индикаторът за проверка на двигателя Check Engine свети. Това обикновено се причинява от дефектно окабеляване;
- електрическите уреди не работят правилно. Ако подсветката не работи, вентилаторът не се върти, чистачките не се включват, всичко това показва проблеми с електрическата система на автомобила.
Не забравяйте: нормалната работа на електрическата система е предпоставка за безпроблемна работа на автомобила.