Автомобилната индустрия в Китай изпитваше проблеми още преди коронавируса, но заради пандемията те бяха тежко влошени. А въпреки че управляващата комунистическа партия през март удължи субсидиите за електрически превозни средства, макар да намали малко размера им, като постави цел 25% от всички возила да са с електрическо задвижване до 2025 г., данните от пазара показват сериозен срив на търсенето.
През април покупките на електромобили и хибриди са спаднали с 43% на годишна основа, а това е десети пореден месец на понижение на покупките им, предаде Zero Hedge, позовавайки се на данни от Automotive News. На пазара се конкурират повече от 50 компании, включително много стартъпи.
"Проблемите, пред които са изправени електромобилните стартъпи, включват общия спад на автомобилни продажби, трудното набиране на финансиране и понижението на субсидиите", каза президентът на Xpeng Motors Брайън Гу. "Всички те започнаха през миналата година. Само най-големите производители ще могат да привлекат вниманието на инвеститорите в тази среда."
Според някои анализатори данъчните облекчения и субсидиите за закупуване на електрически задвижван автомобил може да бъдат подринати от евтините горива в момента. А освен това много от компаниите, състезаващи се за китайските потребители, още не са стартирали серийно производство, като прогнозата пред тях е мрачна.
"Тези, които към края на 2019 г. не са вкарали моделите си в производство, вероятно ще умрат", каза анонимен инвеститор. "Избухването на заразата само ще ускори тяхната смърт."
"Насрещните ветрове пред сектора може да попречат на Китай да постигне целта си от 25% електрифицирани автомобили към 2025 г.", посочват от Zero Hedge. "В момента техният дял е едва 5% от колите в страната."