Само пет години ни делят от крайния срок на Брюксел за инсталирането на 3,5 милиона зарядни станции за електрически автомобили в Европейския съюз. Към днешна дата обаче тази цел изглежда като научна фантастика. Разгръщането на инфраструктура за зареждане на електромобили в цяла Европа изостава далеч от целите за разширяване на мрежата, според нов доклад с данни на компанията за енергийни технологии gridX, цитиран от Euractiv.

Разпокъсаната мрежа за зареждане на превозни средства в целия континент представлява голямо предизвикателство за убеждаването на шофьорите да преминат от бензинови към електрически автомобили, което е ключова част от плановете на ЕС за нулеви емисии. По-добрата технология за батерии, позволяващи движението на по-дълги разстояния, може и да облекчава до известна тепен безпокойството, но по-достъпното зареждане все още изглежда нещо далечно.

100 нови зарядни точки за EV зареждане строят с пари от ЕС у нас

100 нови зарядни точки за EV зареждане строят с пари от ЕС у нас

Финансиране получи консорциум с участието на най-големия оператор на зарядна инфраструктура у нас

GridX преброява общо 882 020 зарядни станции в Европейския съюз, което е много далеч от целта на Европейската комисия да инсталира общо 3,5 милиона зарядни станции до 2030 година. Докладът преброява още 138 429 зарядни устройства в Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Швейцария и Великобритания.

"Постигането на целта на ЕС би означавало инсталиране на около 410 000 обществени точки за зареждане годишно - почти три пъти повече от последната годишна инсталация", предупреждава докладът от gridX.

Снимка 695020

Източник: iStock

Недостигът на зарядни устройства означава, че трансевропейското пътуване от, да речем, слънчевия Лисабон до полския град Бялисток с електрически автомобил остава логистично сложно начинание. Автомобилните батерии са се подобрили, докладът изчислява средния пробег на напълно зареден европейски BEV на 389,3 км, но мрежата за зареждане изостава.

Шофирането на маршрута от 3550 км от Португалия до Полша ще изисква поне 10 спирания за зареждане по пътя и то ако зарядните устройства са удобно разположени и оптимално разположени. Всеки, който наистина планира такова пътуване и се отдалечава от главните магистрали обаче, е добре да си езбере спирки за зареждане предварително.

Необходимост от скорост при изграждане

Дори постигането на целта на ЕС от 3,5 милиона зарядни станции може да не е достатъчно, за да позволи пълен преход към електрически превозни средства. Експертите от ACEA - индустриалната група на производителите на автомобили, твърдят, че броят на точките за зареждане, необходими за постигане на целите за декарбонизация, може да достигне 8,8 милиона до 2030 година.

Европейските страни регистрират общо 37% годишно увеличение на зарядните устройства от 2024 г. до 2025 г., въпреки че напредъкът в изграждането на инфраструктура за зарядни устройства остава изключително неравномерен между различните части на Европа. Претоварените електропреносни мрежи в много части на Стария континент и липсата на единен процес за разрешаване в целия ЕС за инсталиране на зарядни станции за превозни средства правят малко вероятно ЕС да се доближи до рекламираната цифра до 2030 г.

"Закъсненията в свързването към мрежата, високите разходи и проблемите с оперативната съвместимост остават ключови препятствия в целия континент", възпрепятстващи разширяването на обществената инфраструктура за зареждане", подчертават от компанията за енергиен мениджмънт gridX.

Докладът на GridX за 2025 г., публикуван на 14 април, се основава на скорошни публични данни, както и на проучване сред 200 шофьори в Германия - страната с най-голям брой точки за високоскоростно зареждане в Европа.

Големи разлики в нетната плътност на зареждане

Според доклада части от Източна и Южна Европа "показаха значителен ръст" при разширяване на инфраструктурата за бързо зареждане. Но тези региони са и частите от Европа, които в момента имат най-тънките мрежи и най-много да наваксват.

Холандия, Германия и Франция може да са "много по-напред от останалата част от Европа" по отношение на общия брой точки за зареждане и растеж, констатира докладът, но Германия и Франция са само в средата на групата, когато става въпрос за показатели като точки за зареждане на глава от населението или на 100 км магистрала.

Скандинавските страни са отличници по европейските показатели. Иначе, средно в цяла Европа днес има 12 налични зарядни устройства на километър, но гъстотата на инфраструктурата за зареждане може да бъде много неравномерно разпределена дори в рамките на една държава - нещо, което Европейската комисия призна в своя План за действие за автомобилите.

Проучването в доклада установява, че 73% от респондентите използват електрическите си автомобили предимно за кратки градски пътувания, а почти толкова - 70 на сто, планират спирките за зареждане предварително. Повече от половината от анкетираните предпочитат да зареждат автомобила си само у дома, като се позовават на опасения относно цената на зарядните станции и други пречки пред използването на мрежи за зарядни устройства, като абонаменти или тарифи.

В България започва строеж на нови зарядни станции за над 40 милиона лева

В България започва строеж на нови зарядни станции за над 40 милиона лева

Обектите ще бъдат разположени по основните пътища и магистрали у нас