Небостъргачи от метал и стъкло и под тях - гигантски задръствания. Квартали, чиито жители се качват на колите си даже само за да хвърлят боклука. Звучи като Сан Франциско, но във все по-голяма степен описва София или Пловдив. България още не може да догони по автомобилизация Щатите, но определено се движи в тази посока. А все по-често даже и самите возила по улиците са същите. Буквално.

Вкарването на употребявани (и бракувани) автомобили от САЩ не е ново явление за България, но малцина си дават сметка, че днес това е бизнес за милиони, в който са ангажирани добре изградени вериги от търговци и сервизи. Той има своите специфики - както за продавачите, така и за купувачите, а освен това ескалиращата търговска война между Вашингтон и останалия свят може да промени правилата на играта из основи.

Цифром и словом

Само през 2024 г. САЩ са изнесли 1,1 млн. употребявани автомобила за над 11 млрд. долара, показват данните на Министерството на търговията на страната.

Около една пета от стойността и над 10% от обема на този експорт е насочен към страните от ЕС. Около 640 автомобила са влезли в България през миналата година. Това е между 2 и 3 пъти по-малко в сравнение с пиковия период 2017-2021 г., но през последните години нивата са стабилни - а и само внесените през 2024 г. возила са били за 7,5 млн. долара.

Колко ще губят годишно най-големите производители на автомобили от въвеждане на новите мита от Тръмп

Колко ще губят годишно най-големите производители на автомобили от въвеждане на новите мита от Тръмп

Световната автомобилна индустрия като цяло ще загуби десетки милиарди годишно

Освен тях може би има и още, които обаче са влезли в Европа през Ротердам и обмитени в Нидерландия - тя се води един от най-големите експортни пазари за американските употребявани автомобили. Най-често говорим за спортни, луксозни и SUV модели.

Какво се внася? Всеки може да си организира покупка от частна обява, а големи дилърства организират и търгове на стари автомобили, които са изкупили като първоначална вноска при продажбата на нови, но най-известни са т.нар Salvage аукциони, в които се наддава за бракувани от застрахователи автомобили, обяснява пред Money.bg дългогодишен търговец.

"Трудът - смяна на части, боядисване, тенекеджийство, е скъп. Има и обезценка, защото всичко се записва в системата Carfax. Така за доста по-малки повреди се обявява тотална щета в сравнение с България", обяснява търговецът. Фактор е и все по-високата сложност на различните асистиращи електронни системи - даже и да не са повредени, те трябва да се калибрират наново след инцидент, което е скъпо в оторизиран сервиз. Дълго време липсата на чипове водеше до допълнително забавяне - а това може да значи и допълнителен разход за заместващ автомобил.

Затова и процентът "тотализирани" след катастрофа коли в САЩ е скочил с близо 50 на сто до рекордните 27% към 2023 г., показват данни на LexisNexis. В много случаи това са автомобили, които са напълно годни за връщане на пътя. Просто не и в САЩ.

Как работи системата?

Отвъд това, което ни казват данните, впечатлението на хора от пазара е, че интересът към колите от САЩ и Канада се увеличава и "хора, които бяха скептично настроени, сега са започнали да купуват". Причините са различни:

  • Изгодна цена - често чрез търг може да се постигне цена, която даже след разходите за транспорт, ремонт и регистрация е по-ниска от възможното на европейския (и особено на българския) вторичен пазар;
  • Неналични в Европа модели - колите за американския пазар често са с различни двигатели и скоростни кутии от тези за европейския и това може да е фактор за клиенти търсещи например повече мощност или по-лесна инсталация на газова уредба;
  • Реноме - търговците често твърдят, че сервизната история на колите в САЩ е с по-малко пропуски в сравнение с това, което виждаме по автокъщите у нас, което не е задължително вярно, но е фактор.

В резултат, с вноса се занимават както големи фирми с екипи от двете страни на Атлантика и добре "смазани" процеси, така и по-дребни играчи, които често стъпват на собствени познанства и внасят по няколко коли годишно.

Без значение кого ще изберат, купувачите трябва да бъдат напълно наясно със стъпките, които трябва да направят след като са набелязали бъдещата си покупка.

Съветът на търговец, с който Money.bg обсъжда темата, е на първо място клиентите да се запознаят със специфичната американска терминология. Колите, пуснати на търг не са равни - показва го сертификатът от застрахователя или т.нар title:

  • Clean Title - напълно годни за движение автомобили, които нямат сериозни инциденти; най-често са по-скъпи от останалите, защото и местни купувачи наддават за тях;
  • Salvage Title - кола с щети, чието отстраняване според застрахователя ще струва над 50% от остатъчната цена, а ако това вече е направено е със статут Rebuilt;
  • Flood Damage Title - автомобил, пострадал в наводнение;
  • Parts-only/Junk Title - непоправимо повреден автомобил, който не може да бъде върнат в движение;
  • Theft Recovery Title - автомобил, който е бил откраднат и в последствие намерен, но междувременно собственикът е бил обезщетен;

Има и още няколко, а освен това има и кодове за отделните видове щети (можете да ги видите ТУК), които могат допълнително да ориентират купувача с каква кола си има работа.

Първото и най-важно правило, което посочват запознати, е да не се купува кола с Flood или Parts-only сертификат. Такива возила често изискват огромни усилия, за да бъдат възстановени, а даже след това е много вероятно да не бъдат регистрирани.

30-те държави, които са най-големи производители на автомобили в света

30-те държави, които са най-големи производители на автомобили в света

Коя страна е произвела най-много коли през 2023 г.

След покупката автомобилът се транспортира до пристанище, товари се на кораб и тръгва към Европа. "Трябва да се внимава кой внася - дали ще съдейства при преминаването през митницата, дали ще я докара до адрес или само до Варна или Ротердам и ще остави клиента да се спасява", обяснява пред Money.bg търговец.

Тук принципът е, че колкото по-малко посредници има, толкова по-малък е рискът от проблеми или от посегателства върху автомобила - защото при размиване на отговорността не е рядкост например да изчезне елемент от аудио системата по време на престоя по пристанищата или при транспортирането.

Снимка 707503

Източник: iStock

2-3 седмици по-късно автомобилът пристига, като за него се плащат мито и ДДС и следва ремонт при наличие на щети. Задължителна стъпка е лабораторията на "Технотест" - без нейното произнасяне возило, внесено от страна извън ЕС, не може да бъде регистрирано. Именно тук сертификат тип Flood би се оказал проблем - неслучайно преди години в автомобилните форуми имаше много истории за иначе идеално изглеждащи, но проблемни коли, за които се оказва, че са "плували" отвъд Океана.

Според хора от пазара намирането на подходящ сервиз и набавянето на самите части вече не са толкова голям проблем, но има специфики по отношение на конкретни марки и модели. При някои коли на BMW и Mercedes разликите между произведеното за САЩ и Европа са минимални и компонентите са масово взаимнозаменяеми, но има и други случаи, в които скъпи елементи трябва да се внасят по поръчка.

Нещо на пръв поглед тривиално - задните мигачи. В САЩ те могат да бъдат и червени. У нас обаче поне на теория няма как кола с такива да е легално на пътя - а подмяната им спокойно може да излезе над 1000 лева. При повечето японски и корейски модели, продавани в САЩ, мигачите са жълти и не се налага "трансплантация". По същия начин в САЩ има задължителна светлоотразителна лента във фаровете, която не присъства на Стария континент.

Що се отнася до мерните единици на таблото, с навлизането на дигиталния кокпит изписването на километри и целзиеви градуси вече е въпрос само на програмиране.

Новите тенденции

Освен САЩ, има и редица алтернативни пазари. Сред тях добре известни са Канада и Южна Корея (на която дължим немалко от такситата по столичните улици), но в последно време български търговци внасят и от... Дубай.

Заради високия стандарт на живот там, автопаркът се обновява доста редовно, а гаранцията, предлагана от някои от представителствата, включва и самите обслужвания и подмяна на консумативи. Освен това, по обясними причини, щети по боята от сол няма.

"Проблемът е, че изискванията за емисиите не отговарят напълно на европейските - снижени са. Затова и не всяка кола от Дубай може да мине "Технотест" и да бъде регистрирана", предупреждава обаче дългогодишен търговец.

Търговската война и други проблеми

Според някои специализирани издания в САЩ в последно време застрахователите започват по-често да бракуват коли като Parts-only - основно с цел да се избегнат потенциални правни проблеми, ако даденият автомобил не е напълно "отписан" и бъде върнат в експлоатационна годност. Това потенциално ще намали възможностите за купуване на поправимо повредени возила през търг.

На този фон идват и обявените 25-процентови мита върху вноса от Мексико и Канада в САЩ. Според автомобилните производители в страната мерките, които администрацията на Доналд Тръмп лансира, ще вдигнат с до 25% цените на новите коли. Така по естествен път ще се увеличи интересът към вторичния пазар - и много от неговото предлагане ще си остава в САЩ, вместо да се изнася.

Най-добрият автомобил за покупка през 2025 година е назован. Цената му също

Най-добрият автомобил за покупка през 2025 година е назован. Цената му също

От 0 до 100 км в час за 4,7 секунди

На всичкото отгоре, заплахите откъм Белия дом за 25-процентни мита за стоките от ЕС няма как да не доведат до ответни мерки. При употребяваните автомобили САЩ имат огромен търговски излишък и изглежда напълно възможно Брюксел да затегне условията за достъп на този тип товари до Европа. Това е тема, която и българските търговци следят.

Впрочем, вносът на катастрофирали западни автомобили и продажбата им след ремонт у нас е с дълги традиции от времената на развития социализъм (ето един страхотен репортаж от 80-те по темата). Интересна тема за размисъл е защо това продължава да бъде голям бизнес и днес - когато уж сме "от другата страна" от геополитическа гледна точка и освен това не живеем в икономика на дефицита.