Kолите втора ръка продължават да поскъпват. От бранша прогнозират, че увеличението може да достигне близо 50 процента спрямо цените от миналата година. Причината е, че на вторичния пазар в Западна Европа липсват оферти. Традиционният внос от Италия, Германия, Швейцария и Австрия е силно ограничен, тъй като след световния локдаун за нов автомобил се чака между 8 месеца и година и половина.
"За една кола в момента се борят около 4-5 търговци навън. Цените се вдигнаха поне с 30 процента както на новите коли, така и на втора употреба", обясни пред БНТ Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили.
Основната причина за това е огромното забавяне на резервните части и доставката. Поради тези причини през последните години доста се развива вътрешният пазар на автомобили в България, допълва Константин Попов - търговец на автомобили.
У нас най-предпочитани са колите до 10 години
Според търговците макар и с бавни темпове автопарка в България се подновява като в големите градове шофьорите вземат под внимание и евросертификата на колата.
"Ценовият диапазон на автомобилите, които се продават на българския пазар, е между 3-4 хиляди лева до 40-50 хиляди. Дизеловите автомобили са основно търсените. Тези с малките мотори са за предпочитани. Тъй като в момента пропан-бутанът е най-евтиното гориво на пазара, към колите с газов инжекцион също има голям интерес", каза Емил Николов - търговец на автомобили.
Повишен е и интересът към хибридните автомобили заради ниския разход, който е средно с 30% по-малък от този на стандартен бензинов или дизелов двигател в същия клас.
През последните няколко месеца търговците отчитат и друга тенденция. Повишаване на интереса към електрическите автомобили заради високите цени на горивата. "Втора ръка" те могат да се намерят на цена между 20 и 80 хиляди лева.
Засега обаче придвижването на ток у нас остава по-скоро бутиково удоволствие. До 1 юли регистрираните електрически коли са малко над 4600. Според търговците една от причините е липсата на голям брой зарядни станции в страната. На този фон прогнозите са, че цените ще продължават да растат, а пазарът ще навакса забавените темпове най-рано догодина.
"От 60-70 автомобила, които държа в наличност в момента имам 9 автомобила в автокъщата. Продаваме, а няма какво да купим", обясни Любомир Доросиев.
По данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили броят на регистрациите на нови коли в Европа е намалял с близ 17 процента през юни. От началото на годината спад отчитат страни като Италия, Франция, Германия и Испания. Най-голям процент през юни е регистриран в Хърватия - близо 30 процента.
no-noi
на 14.08.2022 в 11:44:05 #1И като минаваш покрай автокъщите те пълни, брей чудо на чудесата