Белгийската авиокомпания Air Belgium обяви решението си да прекрати всички пътнически полети от 3 октомври 2023 г. Докато се опитват да преодолеят последиците от това внезапно решение, пътниците и туристическите компании са в шок, тъй като Air Belgium не успява да възстанови предплатените суми на никой засегнат от решението.

"За пореден път авиокомпания спира процеса на възстановяване на суми, като в същото време от туристическите агенции се изисква да преведат допълнителни суми за бъдещи полети, които вече са отменени", се посочва становището на Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (ЕСТАА).

Air Belgium е започнала процедура за съдебна реорганизация - правен механизъм, предназначен за замразяване на дълга и договаряне на условията за погасяване в рамките на пет години. Белгийски медийни източници предполагат, че ако този план получи одобрение от съдебните органи, пътниците ще трябва да чакат до една година за възстановяване на средствата. Според туристическия бранш това е явно незачитане на правата на пътниците и е в противоречие с Конвенцията на ЕС за правата на авиопътниците (EU Air Passenger Rights Regulation Reg. 261/2004), която постановява, че пътуващите имат право на възстановяване на разходите в рамките на седем дни след отмяната на полета.

Пътуване без полет: Най-добрите нови европейски влакови маршрути и цените им

Пътуване без полет: Най-добрите нови европейски влакови маршрути и цените им

Бюджетни нощни влакове до трасета за междуградски маршрути

"Неуспехите и последващото прекратяване на дейността на авиокомпаниите представляват сериозен проблем, който оставя потребителите си уязвими и финансово затруднени. От 2017 г. насам са регистрирани повече от 140 подобни случая", коментира президентът на ECTAA Франк Оостдам. По думите му пътниците, които са закупили туристически пакети, са значително по-добре защитени, но това създава допълнителна тежест за туроператорите, които обикновено са малки и средни предприятия. Туроператорите са задължени да осигурят алтернативни билети за своите клиенти, които винаги струват толкова по-скъпо, колкото по-близка е датата на пътуването. В същото време авиокомпаниите не им връщат сумите, заплатени за първоначално отменените полети.

"Това нарушаване на конкуренцията в туристическата индустрия има далечни последици и е в ущърб на потребителите. Наложително е тези неотложни въпроси да бъдат разгледани спешно по време на предстоящото преразглеждане на Директивата за пакетните туристически пътувания и в рамките на законодателството за правата на пътниците. Европейската комисия трябва да предприеме бързи и решителни действия за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании, обслужващи своите клиенти", посочва президентът на ЕСТАА.

До момента независимо, че дадена авиокомпания обявява финансови затруднения и анулира полетите си, IATA задължава агенциите да платят всички билети, които са били издадени междувременно.

Председателят на Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) Димитрина Горанова припомня, че агенциите плащат обща сума към IATA за всички издадени билети, независимо от авиокомпанията. Ако агенцията не изплати пълния размер на тази сума в определен срок, IATA спира правата на агенцията да издава нови билети.

Латвийската airBaltic започва директни полети от летище София до Рига през май 2024-а

За първи път ще има директни полети между София и Рига: Колко ще струват билетите?

Това е първата дестинация, която летище София добавя за следващата година.

Нещо повече, според правилата на работата на IATA дори при анулирани полети на авиокомпанията и при спрени функционалности на системите агенциите да заявят рефънд по тези полети, агенциите са длъжни да заплатят сумите по анулираните билети.

Подобна бе ситуацията в началото на пандемията, когато всички авиокомпании спряха функционалностите на системите за заявяване на рефънд и в продължение на няколко месеца не възстановяваха никакви пари, а агенциите трябваше да се справят кой както може с потърпевшите клиенти.