Airbus предупреди, че може да напусне Великобритания, ако скоро не бъде постигната яснота относно митническите правила след Brexit.

Европейският авиационен гигант скоро ще трябва да реши дали да започне складирането на части, за да избегне закъснения при граничните проверки. Това ще донесе и допълнителни разходи, които биха направили британските операции на Airbus неконкурентни.

Самолетният производител има около 15 000 служители във Великобритания. Той внася компонентните за производство на крила от държави от ЕС и ги сглобява в 2 британски града - Броутън в Северен Уелс и Филтън близо до Бристол.

Въпреки уверенията на британското правителство относно Brexit, компанията се опасява, че митническия режим и документите ще забавят производствения процес, заяви Катрин Бенет, старши вицепрезидент на Airbus в Обединеното кралство.

"За нашия бизнес е от решаващо значение да се уверим, че крилата, които изграждаме в Броутън и във Филтън, могат да стигнат до Франция и Германия за окончателната монтажна линия", посочи Бенет.

Airbus ежегодно харчи по около 5 млрд. паунда всяка за веригата на доставки във Великобритания. "Много е важно частите да не се държат в складове. Разполагаме със система за доставка точно навреме", заяви ръководителят.

Според нея тричасовото чакане на камион на най-голямата британска митница в Дувър "ще бъде критично лош проблем за Airbus", който ще забави товарните полети, които пренасят завършените крила в Европа.

Бенет приветства намерението на Великобритания да остане член на Европейската агенция за авиационна безопасност, но предупреди, че митниците остават "критичен проблем" за компанията. Авиопроизводителят съвсем скоро може да бъде принуден да вземе решение за складирането на части.

"Това ще бъде много скъпо за нас, ще бъде тежест, която не искаме да изпитваме. Основното ни предпочитание е Обединеното кралство да остане страна, която е дом на Airbus. Но наистина се нуждаем от условията, за да бъдем ефективни. Не искаме допълнителни разходи за британския бизнес, което може да накара Airbus да гледа на нас по различен начин", обясни Бенет.

Ръководството на Airbus ще се срещне с представители на синдикатите в сряда, за да обсъди възможните загуби на работни места, тъй като забавя темпа на производство на 2 от водещите си самолети - пътническият гигант A380 superjumbo и военния транспортен аероплен A400M.

Сделката с дубайския превозвач Emirates гарантира производство на A380 до средата на 2020 г., но Airbus ще намали производството си от 12 самолета на година до едва 8 през 2019 г. и 6 през 2020 г.

Информациите в медиите за намаляването на производството са довели до "прекомерно обсъждане на съкращенията на работни места" в четирите държави, където компанията поддържа производства.

Според публикация във френските медии могат да бъдат засегнати до 3600 работни места.

Според говорител на Airbus повишената скорост на производство на моделите A320 и A350 означава, че няма да бъдат загубени работни места във Великобритания.