Наследството, което остави NBA звездата Коби Брайънт, се простира далеч извън баскетболното игрище. Освен със спорта, той беше известен на света на бизнеса като маркостроител, инвеститор и треньор на други спортисти и основатели на компании, пише CNN.
Брайънт загина в неделя на 41-годишна възраст при катастрофа с хеликоптер в Калабасас, Калифорния.
"В продължение на 20 сезона Коби ни показа какво е възможно, когато забележителният талант се смеси с абсолютна преданост към победата. Той беше щедър с придобитата мъдрост и виждаше като своя мисия да споделя това с бъдещите поколения играчи", каза в изявление комисарят на NBA Адам Силвър.
Отвъд залата
Брайънт разнообрази кариерата си, като проби в света на инвестициите, още преди да напусне NBA. През 2013 година той стана съосновател на дружеството за рисков капитал Bryant Stibel заедно с основателя на Web.com Джеф Стибел.
При създаването на компанията Брайънт следваше модела други спортни легенди, които успяха да превърнат уменията, развити на корта, в успешен бизнес.
Фирмата на Брайънт сега има повече от 2 милиарда долара активи с инвестиции в десетки компании за технологии, медии и други. А амбициозните планове на Брайънт Стибел продължават.
Отделно от това, Брайънт също така направи милиони долара от инвестицията си в спортната напитка Body Armor, която през 2018 година повиши оценката си, като продаде дял на Coca Cola.
Репутацията на Брайънт като звезден спортист и основател на брандове беше ключова в неговото портфолио за постигането на успех. Когато Коби сложи своя одобрителен печат върху нещо и се задържи като партньор, светът на спорта и всички от спектъра на спортната индустрия отбелязваха това внезапно. Това моментално утвърждаваше бранодвете по начин, който повечето компании достигат с много опит и време. Това написаха основателите на марката Art of Sport Брайън Лий и Матиас Меттерни в изявление на сайта на Bryant Stibel преди инцидента в неделя.
Други спортисти пък се запознаха с опита на Брайънт като инвеститор. През август миналата година най-добрият плувец в света - Майкъл Фелпс, каза пред Wall Street Journal, че Брайънт е бил пример за тези спортисти, които са успели да разберат какво е необходимо за достигането на върховете извън спорта.
През 2016 година Брайънт основава Granity Studios - медийна компания, която се фокусира върху творчески разкази около спорта.
Чрез тази компания баскетболната звезда написа и кратък филм, наречен "Скъпи баскетбол" ("Dear Basketball"), който спечели наградата "Оскар" за най-добър анимационен късометражен филм през 2018 година. Granity също така издаде набор от книги за млади хора с автобиографията на Брайънт - "Психиката на мамбата: Как играя" ("The Mamba Mentality: How I Play").
Марката Black Mamba
Брайънт беше известен в баскетбола като "Черната мамба". Той започна да изгражда марката си като спортист в началото на кариерата си, като тогава подкрепяше Nike.
Брайънт за първи път подписа сделка с Nike през 2003 година. Той беше един от елитната група играчи в NBA, които през тази година подписаха с марката, включително Леброн Джеймс и Кармело Антъни. Това помогна на компанията за обувки да затвърди позициите си в света на баскетбола през следващите десетилетия след пенсионирането на Майкъл Джордан през 2003 година.
С нарастването на успеха на Брайънт в залата се увеличи и партньорството му с Nike. Марката пусна множество линии на обувки и екипировка, носещи името на Коби. През 2017 година компанията изведе Брайънт на сцената с тогавашния изпълнителен директор Марк Паркър на годишната си среща с инвеститори, за да отпразнува старта на новата бизнес стратегия на Nike.
През 2017 година Nike си партнира с Брайънт и за откриването на младежка баскетболна лига, наречена Mamba League, с цел да се предостави безплатен достъп до спорт на стотиците деца. По-късно Брайънт създаде и Mamba Sports Academy, която осигури по-широка гама от тренировки на подрастващите.
При фаталната катастрофа в неделя Брайънт е отивал именно на тренировки в Mamba Sports Academy.
"Ние сме опустошени от трагичната новина. Отправяме най-дълбоките си съболезнования към най-близките до Коби, особено към неговото семейство и приятели. Той беше един от най-великите спортисти на своето поколение и оказа неизмеримо влияние върху света на спорта и общността на баскетбола. Той беше любим член на семейството на Nike. Mamba forever", написаха от Nike в изявление вчера.
Брайънт също така участваше активно в усилията на NBA да разшири аудиторията си извън САЩ, особено в Китай. През 2015 година той работи с Alibaba Group, за да пусне документалния филм "Музата на Коби Брайънт" ("Kobe Bryant's Muse") чрез телевизията на групата Tmall Magic Box в Китай.
Сделката включваше и работа с Брайънт за създаването на нова платформа за социални медии, "която да свързва младите хора в Китай директно с новите пътища и философии на Коби", написаха тогава от Alibaba в съобщение, обявяващо партньорството със звездата в баскетбола.
Освен това компанията продава редица продукти с марка "Kobe" на своята платформа за търговия на дребно.
Брайънт също така е имал сделки и с редица други марки през цялата си кариера, включително McDonald's, Sprite, Nintendo и Turkish Airlines.