Когато икономиките най-накрая отворят отново, множество бизнеси няма да ги последват, тъй като няма да се справят с новата среда. Това е опасението на специализираната група Disaster Recovery Institute International (DRI), чиято задача е да помага на бизнеса да се възстановява след кризи.
"Рестартирането на бизнес е много по-трудно от спирането му. Когато икономиката отвори отново, нещата няма да се върнат към нормалното, което помним от преди вируса", казва Клои Демровски, главен изпълнителен директор на DRI, цитирана от BBC. "Нашите навици ще се променят заедно с дебелината на портфейлите ни".
Най-уязвими са малките бизнеси, които отново трябва да се превърнат в предприемачи, за да оцелеят.Заради ограничителните мерки, дейности като покупка на хранителни стоки, гледане на филми, корпоративни срещи и обучение, както и други, се преместиха в интернет. Това може да не са краткосрочни тенденции и компаниите ще трябва да се адаптират към промените в потребителското поведение.
"Индивидуални решения като тези ще се мултиплицират сред страните и света като цяло. Бизнесът, който не е достатъчно креативен, за да осъзнае как може да бъде полезен в новата посткоронавирус икономика, няма да се справи", казва Демровски.
И посочва, че малкият бизнес ще продължава да страда и дори след кризата някои няма да отворят отново врати.
Експертите посочват, че компаниите трябва да се готвят за мерки като по-кратък работен ден и повече работни смени. Търговците на дребно пък трябва да се готвят да осигурят повече дистанция между клиентите.
"Някои неща може да се променят завинаги. Вероятно скоро няма да видим отново конференции и големи събития. Вирусът може и да е пиронът в ковчега на споделените работни места и отворените офиси", допълва Демровски.