Йоринген се намира в сърцето на региона, дом на най-голямата индустрия на Германия и източник на национална гордост - автомобилното производство. И по всичко изглежда, че животът там е хубав, разказва The New York Times.

Безработицата в града е едва 2,3 процента. Ресторанти, детски градини и домове за възрастни се молят за служители. Местното правителство използва нарастващите данъчни приходи за нова гимназия и болница.

Но извън Йоринген има знаци, че икономическият ръст, който изгражда тази идилия, започва да се разпада.

Завод, който произвежда въздушни филтри, затваря и оставя 240 души без работа. Съоръжението, притежавано от Mahle, производител на автомобилни части край Щутгарт, е жертва на силите, които променят коренно автомобилната индустрия и заплашват да разклатят основните на германската икономика.

Продажбите на автомобили намаляват, а в същото време компаниите наливат милиарди в нови технологии като автономно управление и електромобили. Последните са по-лесни за сглобяване и изискват по-малко служители и части.

Производители, като Daimler и Audi, както и доставчици като Continental и Bosch, вече съобщиха, че ще съкратят десетки хиляди работни места. През 2019 и 2020 г. производството на автомобили в най-голямата европейска икономика ще удари 22-годишно дъно, според изчисления на Фердинанд Дуденхьофер, професор в University of Duisburg-Essen.

Работещите вече усещат промените - и то не само в Германия. Промените в индустрията предизвикаха и скорошната стачка в General Motors.

"За Mahle - и за цялата автомобилна индустрия - технологичната трансформация е монументален риск", казва Йорг Щратман, главен изпълнителен директор на компанията. И това означава, че "трябва да намалим разходите си и да вземем някои трудни решения".

В мощната автомобилна индустрия на Германия вече се усеща, че промените са неизбежни и са нещо далеч по-голямо от поредния икономически цикъл.

Растящата популярност на електромобилите могат да предизвикат и промяна в баланса на силите в световния автомобилен бизнес, което ще има дългосрочни последствия за Германия.

Засега продажбите на електромобили представляват малък дял от общия автомобилен пазар, но растат бързо. През октомври електромобилите и хибридите бяха почти 10 процента от новопродадените автомобили в Европа, според JATO. Данни на LMC Automotive показват, че в САЩ техният дял е 4 процента. Продажбите в Европа растат с 40 процента спрямо година по-рано, при иначе стагниращ пазар.

Ако тази тенденция се запази, това означава проблеми за стотиците доставчици, които произвеждат различни части за двигателите с вътрешно горене. Заводът на Mahle в Йоринген произвежда части, които контролират притока на въздух в двигателите, работещи с бензиново или дизелово гориво.

Бернард Матес, президент на Германската асоциация на автомобилната индустрия, посочва, че електромобилите имат по-малко части и са по-лесни за сглобяване, което означава, че трябва да очакваме и по-малка заетост в индустрията. Към момента в Германия тя дава работа на над 800 хил. души.

Според Матес, бивш директор на Ford за Германия, електромобилите ще съкратят 70 хил. работни места в страната до 2030 г. Някои прогнози са и по-мрачни.

Ефектът от съкращенията ще се усетят най-вече в градове като Йоринген, където местната икономика се върти около малки и средни предприятия, които обслужват автомобилната индустрия. Audi, Porsche и Daimler пък имат заводи на по-малко от 70 км от града.

Изправени пред стагниращи или дори намаляващи продажби на основните си пазари, големите автомобилни производители най-вероятно ще прехвърлят тежестта върху доставчиците, като изискват по-ниски цени и поемат сами задачи, които преди това биха дали на контрактори.

Засега паника няма. Кметът на града казва, че безработицата е толкова ниска, че заетите в Mahle ще намерят бързо нови работни места преди края на 2020 г., когато фабриката ще спре работа. Но няма да им е лесно да намерят друга позиция, която плаща толкова добре.

Рискът за големите производители е да се забавят твърде много с прехода към новите технологии и да бъдат пометени от други компании, включително Tesla, която ще изгражда завод край Берлин.