Intersport International, една от най-големите вериги за спортни стоки в света, обмисля да премести част от производството си обратно в Китай, въпреки че големи брандове като Nike и Adidas правят точно обратното в отговор на въведените в началото на април американски мита от президента Доналд Тръмп. Докато редица американски спортни марки пренасочват производството си от Китай към други азиатски държави с по-ниски митнически ставки, Intersport се движи в противоположна посока.
Новината идва в момент, когато производствената активност в Китай се е свила за четвърти пореден месец през юли, а конкуренцията за производствени мощности в държави като Виетнам и Бангладеш нараства. Том Фоли, новият главен изпълнителен директор на Intersport, назначен през юли, заяви пред Financial Times, че групата обмисля да доставя по-голяма част от продуктите си със собствена марка от Китай. За изминалата година тези продукти са донесли около 1,4 милиарда евро приходи.
"Сега не е моментът, в който трябва да се преместим от Бангладеш в Китай, но бихме могли да го направим", коментира Фоли. Той предупреди, че подобно преместване може да натовари производствените капацитети в страни, които обикновено не работят под такова напрежение. Въпреки че в Китай все още има излишен капацитет, конкуренцията в други производствени локации се засилва.
Европейски гигант
Intersport, която управлява 5500 магазина в 42 държави, е кооперативно дружество със седалище в Швейцария, притежавано и управлявано от национални организации. Компанията има силно присъствие в Европа и е най-големият търговец на спортни стоки в Германия. През изминалата година групата е генерирала приходи от 14 милиарда евро, като предлага както собствени марки, така и продукти на други компании като Nike и Adidas. Въпреки мащаба си, Intersport не публикува данни за печалба или EBIT (печалба преди лихви и данъци).
Фоли заяви, че иска делът на собствените марки на Intersport да достигне 20% от годишните приходи на групата в рамките на пет години, спрямо около 10% в момента, с цел повишаване на рентабилността. "За силен и устойчив бизнес се нуждаем от по-висок марж", подчерта той.
През последните години търговските напрежения между САЩ и Китай доведоха до изместване на производството на спортни стоки от китайските фабрики. През миналата година Adidas е произвеждала 27% от своите продукти във Виетнам, 19% в Индонезия и едва 16% в Китай — основно за вътрешния китайски пазар. В същото време Nike все още произвежда 16% от обувките си в Китай, но през юни компанията заяви пред анализатори, че има намерение да намали този дял до "висок едноцифрен процент" в рамките на 12 месеца.
Фоли отбеляза, че балансът на силите в индустрията се измества от брандове като Nike и Adidas обратно към търговци на дребно като Intersport. "Разбира се, зависимостта им от нас... се е увеличила", каза той, като добави, че много от водещите марки не са успели да изградят директни продажби към потребителите в степента, на която са се надявали. Според него динамиката на силите "се е върнала до нивото, на което беше преди осем или девет години".
У нас
В България групата управлява 11 магазина, разположени изцяло в големи търговски центрове. Пет от тях са в София, два в Бургас, като има по един в Пловдив, Варна, Стара Загора и Велико Търново. Освен от физическите магазини клиентите ѝ в цялата страна могат да поръчват от интернет магазина ѝ. Дружеството, чрез което оперира на местния пазар е "Дженко-България", собственост на гръцкото "Интерспорт Атлетикс" С.А. Според последно публикувания в Търговския регистър финансов отчет приходите му за 2024 г. нарастват до 22,1 млн. лв., а нетната печалба до 1,8 млн. лв.