Часовникът тиктака. Брюксел е готов да реши до 30 октомври дали да увеличи митата върху електрическите превозни средства, влизащи в ЕС от Китай. Митата, които идват в допълнение към съществуващия 10-процентов налог върху автомобилния внос, ще варират от 9% до 35,3% и ще останат в сила пет години. Пекин вече има отговор - ще сглобява все повече китайски електромобили на Стария континент, пише New York Times. Ето ги и примерите.

Зеленият унгарски град Сегед, който се гордее с широките си булеварди, престижния университет и богато украсените жълти къщи близо до границата със Сърбия, прилича повече на реликва от Хабсбургската империя, отколкото на мястото, където ще се развива автомобилната индустрия на бъдещето.

Снимка 678374

Източник: EPA/БГНЕС

На този фон обаче, на строителна площадка с площ от 3000 декара тежкотоварни машини вече са започнали да подготвят терена за първия европейски монтажен завод на водещия китайски автопроизводител BYD. Китайската компания се стреми да подобри репутацията си в Европа, като работи с дистрибутори в 19 страни, за да предложи електрически и хибридни модели и дори спонсорира Европейското първенство по футбол това лято.

Китайската BYD с амбицията да се превърне в лидер на европейския пазар на електромобили

Китайската BYD с амбицията да се превърне в лидер на европейския пазар на електромобили

Водещият производител на електромобили обмисля изграждането на втора производствена мощност в Европа през 2025 година

BYD съвсем не са единствените. И други китайски автомобилни производители са нетърпеливи да убедят европейците, че техните коли предлагат добро изживяване на по-ниски цени. Автомобилната компания Chery обяви през април, че ще започне да произвежда електрически автомобили в Барселона, в партньорство с Ebro EV Motors.

Stellantis, чиито европейски марки включват Peugeot, Fiat и Opel, през май обяви, че ще си партнира с китайската Leapmotor за производство на електромобили в Европа, което ще стартира тази есен.

Как Китай ще накара ЕС да се откаже от двойните мита за електромобилите

Как Китай ще накара ЕС да се откаже от двойните мита за електромобилите

От Европейската комисия потвърдиха, че тази седмица предстоят разговори с представители на Пекин

Zhejiang Geely Holding, която придоби шведския автомобилен производител Volvo Cars през 2010 г., също проучва евентуален производствен обект в Европа. Компанията притежава шведската Polestar, произвеждаща своите автомобили в Китай. По-рано тази година компанията започна изграждането на SUV в завод в Южна Каролина в САЩ, който ще се използва и за доставки към европейския пазар.

Преместването в Европа идва в момент, когато дискусиите относно митата навлизат в решителна фаза. Китайският министър на търговията Уан Уънтао е на обиколка из европейските столици и опитва да предоговори наложените мита с представителите на ЕК.

Пазицията на Брюксел е, че Китай представлява заплаха за европейската автомобилна индустрия, която представлява близо 7 на сто от икономическото производство на региона. Представителите на ЕС казват, че Пекин не е предложил решение, което да отговори в достатъчна степен на опасенията им, че годините на правителствена подкрепа са предоставили на китайските автомобилни производители несправедливо пазарно предимство пред техните европейски колеги.

В същото време анализаторите прогнозират, че преместването на производството по-близо до европейския пазар ще бъде от полза и за двете страни - европейската автомобилна индустрия ще получи работни места и достъп до по-авангардни технологии, а китайските производители ще избегнат големите мита и високите разходи за доставка.

"Славните дни“ на чуждестранните автомобилни производители в Китай приключват

"Славните дни“ на чуждестранните автомобилни производители в най-големия световен пазар приключват

Възможен ли е подобен сценарий и в Европа?