Чуждестранните производители на автомобили доминират автомобилния пазар в Китай от десетилетия. Те продават милиони коли и печелят огромни печалби. Тази златна ера обаче днес внезапно приключва, пише CNN Business.
Бързият възход на местните производители на електромобили, като BYD и Xpeng (XPEV), преобръща наопаки най-големия пазар на леки автомобили в света и кара най-големите автомобилни гиганти да губят. Последният знак за сериозните предизвикателства, пред които са изправени наложените световни компании дойде преди дни, когато от Volkswagen предупредиха, че може да затворят заводи в Германия за първи път в своята история - в опит да намали разходите.
Доставките на германския производител в Китай, където е и най-големият му пазар, са намалели с над една четвърт до 1,34 милиона в първата половина на тази година. През 2023-та компанията изгуби челната позиция на най-продавана марка автомобили в Китай, която държеше от 2000-та година насам, от местната BYD.
Ford и General Motors също са сред компаниите, чиито продажби и пазарен дял в Китай намаляват, тъй като местните потребители се отказват от чуждестранните марки, за да купуват тези Made in China.
Източник: EPA/БГНЕС
Експертите от Международната агенция по енергетика прогнозират, че продажбите на електрически и хибридни автомобили с батерии в Китай ще достигнат 10 милиона тази година, което ще представлява почти половината от продажбите на автомобили в страната, в сравнение с едва 1,1 милиона през 2020-та.
Износът от Китай също нараства, като през 2023 година се е увеличил с над 60% в сравнение с предходната и е достигнал 4 милиона броя. По някои показатели това превръща страната в най-големия износител на автомобили в света, изпреварвайки страни с традиции в производството и продажбата на автомобили като Япония и Германия.
Така че, въпреки наложените наскоро от Брюксел мита за китайския внос на коли, все още съвсем логичен е въпросът дали подобен сценарий в полза на Китай може да бъде валиден и в Европа.