Германският автомобилен гигант Volkswagen обмисля първото в историята си затваряне на заводи в Германия в опит да спести милиарди евро, съобщават световните агенции. Компанията подготвя почвата и за сериозни съкращения на работници.
Емблемата на германското автомобилостроене пострада много от прехода към електрическа мобилност и навлизането на амбициозни китайски конкуренти. Само в рамките на последните 5 години VW загуби близо една трета от пазарната си стойност - най-лошото представяне на европейски автомобилен производител.
А през последните 24 месеца спадът е най-големият в рамките на целия световен пазар.
В рамките на групата VW започна видимо да изостава от Skoda, Seat и Audi, като обявената през миналата година мащабна програма за икономии на стойност 10 млрд. евро трябваше да възстанови баланса, припомня "Дойче Веле". Според финансовото издание Handelsblatt обаче ще е нужно да се спестят допълнителни 4 млрд. евро.
"Затварянето на заводи за автомобили и части вече не може да бъде изключено", заяви изпълнителният директор на Volkswagen Томас Шефер.
Според "Ройтерс" VW счита за морално остарели една фабрика за сглобяване на превозни средства и една за компоненти. Анализатори в миналото са посочвали като застрашени от затваряне заводите в Оснабрюк (Долна Саксония) и в Дрезден (Саксония).
Освен това редица бъдещи инвестиции ще бъдат подложени на сериозен анализ. Сред тях са компактният електрически SUV, който трябваше да обезпечи заетостта на завода във Волфсбург след 2026 г. и Trinity моделите, които по план ще излизат от Цвикау.
Така се готви и прекратяването на действащата от 30 години програма, която гарантираше, че няма да има съкращения във Волфсбург, Хановер, Браушвайг, Залцгитер и Емден. Това засяга хиляди служители.
В рамките на VAG през юли вече беше обявено, че може да бъде прекратена експлоатацията на завод на Audi в Белгия - първи подобен ход в Европа и първи за групата от 40 години.
Очаквано, силната синдикална организация обяви, че ще се бори срещу плановете на ръководството. Според профсъюза VW е в сегашното си положение заради поредица от мениджърски грешки като скромните инвестиции в хибриди и липсата на наистина достъпен EV модел, но подобрение ще дойде чрез синергии в рамките на VAG, а не със затваряне на заводи и освобождаване на работници.