В началото на седмицата Китай поиска Европейският съюз да се откаже от рязкото вдигане на митата, с които ще облага вноса на електромобили от комунистическата страна. Пекин и Брюксел започват тежки преговори, в които всяка от двете страни ще иска да покаже на другата какво може да загуби, ако не отстъпи.

Важен контекст

Временните мита на Европейския съюз в размер до 38,1% върху вносните електрически превозни средства, произведени в Китай, следва да влязат в сила най-късно до 4 юли. Тогава е срокът за течащата към проверка относно "прекомерните и несправедливи" субсидии според ЕС.

Търговската политика на ЕС става все по-протекционистки поради опасенията, че местният пазар може да се окаже залят с евтини китайски стоки. Това идва като резултат от стремежа за по-голям износ на компаниите от азиатската страна на фона на слабото вътрешно потребление.

Решено: Брюксел ще облага двойно китайските електромобили

Решено: Брюксел ще облага двойно китайските електромобили

През последната година в Европа са внесени близо половин милион електрически коли от Китай на стойност €9 милиарда

Китай, от своя страна, отхвърли обвиненията в необосновано големи субсидии или че има проблем със свръхпроизводството и като официалната позиция на Пекин е, че развитието на индустрията за електромобили е резултат от предимствата на използваните технологии, пазара и промишлените вериги за доставки.

Азиатската страна все още търпи последиците от въведените американски мита на някои стоки още от администрацията на Доналд Тръмп. Въпреки това обаче заяви пълна готовност да предприеме всички необходими ответни действия, за да защити дейността на китайските компании на европейския пазар, ако това се наложи.

След САЩ и ЕС: И Канада се готви да въведе високи мита за китайските електромобили

След САЩ и ЕС: И втората по територия страна в света ще въведе високи мита за китайските електромобили

Миналата година вносът им в страната драстично е нараснал

В Китай не се притесняват

Китайските автомобилни производители не са твърде притеснени от готвените високи европейски мита, тъй като повечето от големите играчи работят по изграждането на заводи на територията на Стария континент, а освен това и азиатските пазари сами по себе си носят достатъчно добри приходи и печалби, пише специализираният портал cnEVpost.

В Югоизточна Азия китайските компании държат 67,5% от пазара, като освен това строят заводи в Тайланд и Индонезия. В перспектива подобна роля в ЕС могат да имат Унгария, Италия и Испания, на чиято територия проекти ще развиват самостоятелно или с местни партньори съответно BYD, Dongfeng и Chery.

Всъщност, може даже всичко да продължи постарому. Анализ на Rhodium Group показва, че BYD продава модела Seal U толкова по-скъпо в Европа в сравнение с Китай (42 000 евро срещу 20 500 евро), че чак при мита от 45-55% компанията би се оказала без печалба от ЕС.

Факт е, обаче, че никой в бизнеса не би отказал достъп до пазар, където може да продава стоката си повече от двойно по-скъпо.

Морков и тояга

Германските производители на автомобили са най-изложени на потенциални контрамерки, тъй като търговските данни показват, че почти една трета от продажбите им през 2023 г. идват от Китай, пише Automotive News Europe.

И макар че повечето автомобили, продавани в Китай, се произвеждат в местни заводи, много модели от най-висок клас все още се внасят от Германия. Най-изложенa на риск е Porsche, чийто мажоритарен собственик е Volkswagen Group. Като цяло, Китай е огромен пазар за скъпи коли, който не е за изпускане.

Това явно се разбира добре от Пекин, който сега предлага по-добро третиране на производителите на луксозни автомобили от бундесрепубликата - но само в случай, че Берлин убеди ЕС да се откаже от митата.

Понастоящем Пекин облага с 15 % мито леките автомобили от ЕС. Според източници на Bloomberg Китай е предложил да намали, като намекът е дошъл от министъра на търговията Уан Уентао по време на среща с германския му колега Роберт Хабек на среща в събота в Пекин.