Европейската комисия обяви официално, че ще наложи вносни мита на вноса на китайски електрически автомобили и той ще бъде между 17 и 38% и близо двойно повече от сега. Новите мита ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители, съобщават световните агенции.

Така например за най-популярната марка от Китай BYD е предвидена ставка от 17,4%, за Geely 20%, а за SAIC 38,1%. За други китайски компании, които помагат на Еврокомисията в разследването за незаконни субсидии, митото ще е в размер на 21%. За тези, които не сътрудничат - 38,1%.

През последната година в Европа са внесени близо половин милион електрически коли от Китай на обща стойност €9 милиарда. В същото време Европейският парламент от месеци се опитва да въведе регулации срещу китайския внос, който според евродепутатите, освен че е свързан с незаконни субсидии, подбива европейските автомобилни производители.

Снимка 665970

Източник: GettyImages

"Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии", пише в съобщението на ЕК.

Европа се притеснява от бюджетните електромобили, но страните на континента се състезават за китайски фабрики

Европа се притеснява от бюджетните електромобили, но страните на континента се състезават за китайски фабрики

Китайските производители BYD, Chery Automobile и държавната SAIC Motor искат да се установят в Европа, за да спестят от доставка и потенциални тарифи

Реакцията на Пекин

Китайското външно министерство излезе с остра реакция на съобщението на Европейската комисия, като Пекин иска да го обжалва. Към момента не е ясно как.

"Налагането на митнически тарифи върху вноса на електрически автомобили от Китай нарушава принципите на пазарната икономика и правилата на международната търговия. То е вредно за икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС, за стабилността на световния автомобилен пазар и на веригите за доставка. В крайна сметка ще подкопае собствените интереси на Европа", заяви Лин Цзиан, който е говорител на външното министерство на Китай.

В последно време, докато Европейският съюз разследваше автомобилните субсидии в Китай и обмисляше налагането на тарифи върху вноса, много правителства в целия блок се бореха със собствените си стимули, за да привлекат китайски производители, които искат да построят европейски фабрики. Дали това ще продължи и след налагането на митата, предстои да разберем. Към момента най-силната заявка на страна от ЕС, че мерките няма да спрат новите китайски заводи, е Унгария.

Китайските производители на автомобили идват към Европа, въпреки опитите на ЕС за възпрепятстване

Китайските производители на автомобили идват към Европа, въпреки опитите на ЕС за възпрепятстване

ЕС твърди, че китайските компании имат излишно производство в Европа - обвинения, което Пекин отрича