Европейската комисия обяви официално, че ще наложи вносни мита на вноса на китайски електрически автомобили и той ще бъде между 17 и 38% и близо двойно повече от сега. Новите мита ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители, съобщават световните агенции.
Така например за най-популярната марка от Китай BYD е предвидена ставка от 17,4%, за Geely 20%, а за SAIC 38,1%. За други китайски компании, които помагат на Еврокомисията в разследването за незаконни субсидии, митото ще е в размер на 21%. За тези, които не сътрудничат - 38,1%.
През последната година в Европа са внесени близо половин милион електрически коли от Китай на обща стойност €9 милиарда. В същото време Европейският парламент от месеци се опитва да въведе регулации срещу китайския внос, който според евродепутатите, освен че е свързан с незаконни субсидии, подбива европейските автомобилни производители.
Източник: GettyImages
"Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии", пише в съобщението на ЕК.
Реакцията на Пекин
Китайското външно министерство излезе с остра реакция на съобщението на Европейската комисия, като Пекин иска да го обжалва. Към момента не е ясно как.
"Налагането на митнически тарифи върху вноса на електрически автомобили от Китай нарушава принципите на пазарната икономика и правилата на международната търговия. То е вредно за икономическите и търговските отношения между Китай и ЕС, за стабилността на световния автомобилен пазар и на веригите за доставка. В крайна сметка ще подкопае собствените интереси на Европа", заяви Лин Цзиан, който е говорител на външното министерство на Китай.
В последно време, докато Европейският съюз разследваше автомобилните субсидии в Китай и обмисляше налагането на тарифи върху вноса, много правителства в целия блок се бореха със собствените си стимули, за да привлекат китайски производители, които искат да построят европейски фабрики. Дали това ще продължи и след налагането на митата, предстои да разберем. Към момента най-силната заявка на страна от ЕС, че мерките няма да спрат новите китайски заводи, е Унгария.