Европа може и да се притеснява от бюджетните китайски електрически коли, които наводняват пазарите тук, но в същото време се борят яростно за дял от производствените инвестиции и работните места, които новите конкуренти носят.

Докато Европейският съюз разследва автомобилните субсидии в Китай и обмисля тарифи върху вноса, националните правителства в целия блок се борят със собствените си стимули, за да привлекат китайски производители на автомобили, които искат да построят европейски заводи.

Китайските производители BYD, Chery Automobile и държавната SAIC Motor искат да се установят в Европа, за да спестят от доставка и потенциални тарифи, коментира Джанлука Ди Лорето, партньор в консултантската фирма Bain & Company. "Китайските производители на автомобили знаят, че колите им трябва да се възприемат като европейски, ако искат европейски клиенти", смята той. "Това означава произвеждане на колите в Европа".

Продажбите на автомобили от Китай като дял са 4% от европейския пазар миналата година и се очаква да достигнат 7% до 2028 г., според консултантската фирма AlixPartners.

В Унгария ще е първата инвестиция от китайски автомобилен производител, обявена миналата година от BYD, който обмисля втори европейски завод през 2025 г.

Междувременно решението за митата на ЕС се очаква тази седмица. От една страна, данъците върху вноса биха могли да помогнат на европейските производители на автомобили да се конкурират по-добре с китайските, но могат и да стимулират китайските производители на автомобили, които вече инвестират сериозно и в дългосрочен план в Европа.

Будапеща пък преговаря с Great Wall Motor за първия си европейски завод, според местни медии, като страната предлага финанси за създаване на работни места, данъчни облекчения и регулации в целевите зони за привличане на чуждестранни инвестиции.

BYD идва в Европа, но регулациите, високите разходии за труд и лоялността на клиентите, може да спънат китайската компания

BYD идва в Европа, но регулациите, високите разходии за труд и лоялността на клиентите, може да спънат китайската компания

Европейските производители имат няколко причини да бъдат оптимисти, че ще се справят по-добре в битката на своя територия.

Унгария е похарчила над 1 милиард долара през последните години за поддръжка на нови заводи за батерии на южнокорейските SK On и Samsung.

Китайският Leapmotor ще използва съществуващия капацитет на френско-италианския партньор Stellantis, като Reuters съобщава, че са е избрали завода Tychy в Полша за производствена база.

Полша предлага програми, които подкрепят инвестиции над 10 милиарда според министерството на развитието и технологиите на страната. Една от тях предлага дори облекчение на данъка върху корпоративния доход до 50%.

Испания е втората по големина страна в Европа за производство на автомобили след Германия. Страната си осигури инвестиция от Chery, която ще започне производство през четвъртото тримесечие в бивш завод на Nissan в Барселона с местен партньор. Смята се, че Chery ще се възползва от програмата на Испания за 3,7 милиарда евро, стартирана през 2020 г. която цели да има повече заводи за електрически превозни средства и батерии.

Китайската Envision Group вече е получила 300 милиона евро стимули. Испания може да бъде домакин на планираната четвърта гигафабрика на Stellantis с CATL в Европа.

Chery планира и второ, по-голямо съоръжение в Европа, според източник на Reuters, запознат с плановете на компанията. Компанията и имала разговори с правителства, включително с това в Рим, което има желание да привлече втори автомобилен производител, който да съперничи на производителя на Fiat Stellantis.

Tesla и китайската BYD планират откриване на производство в Сърбия

Tesla и китайската BYD планират откриване на производство близо до България

Автомобилните гиганти проявяват интерес към Балканите

Италия има на разположение националния си автомобилен фонд на стойност 6 милиарда евро между 2025-2030 г. за стимули както за купувачите, така и за производителите на автомобили. Китайският Dongfeng е сред няколко други автомобилни производители, които са говорили за евентуални инвестиции с Рим.

SAIC има за цел да построи два европейски завода, според източниците на Reuters. Първият ще е в съществуващо съоръжение и може да бъде обявен още през юли и ще се цели в годишно производство до 50 000 автомобила, според един от източниците. Вторият европейски завод на SAIC ще бъде построен ще произвежда до 200 000 автомобила годишно, добави източникът.

В списъка за евентуалните заводи са Германия, Италия, Испания и Унгария.

Китайските производители на автомобили в Европа са изправени пред по-високи разходи за всичко като например за труд и енергия.