За да се изкачи до върха и да се пребори с Tesla, на BYD й беше необходимо да премине през тежка ценова война в Китай. Сега, когато конкурентите и вече са в "състояние на шок", BYD стана трудна за игнориране компания.

Докато BYD се бори с падащата цена на акциите, европейските автомобилни производители имат няколко причини да бъдат оптимисти, че ще се справят по-добре в битката на своя територия.

Наскоро тръгна първият натоварен с електромобили за Европа кораб.

Към момента заявките на BYD в Европа са големи, а изражението им се равнява на малко над 13 000 продажби до ноември, според данните на Dataforce.

Докато започне производството в Европа, за което има планове, компанията изглежда е решила да доставя колите от Китай. Първият товарен кораб на BYD вече отплава за Европа. Корабът BYD Explorer No. 1 може да натовари до 7000 автомобила. Корабът се управлява от Zodiac Maritime Ltd. и е нает на BYD, според публикация в WeChat на компанията China International Marine Containers Group, която е построила кораба.

Ще залее ли пазара в Европа

Производителите на автомобили, които се надяват да запазят пазарното си господство, докато преминават към електромобили, имат очевидна причина за безпокойство от BYD, пише Fortune.

Автомобилният производител завладя китайския пазар, zaradi ниските си цени. "Убиецът на Tesla", както му казват, завладя пазара с модел Seagull на цена от 11 000 долара - успя да поддържа цените толкова ниски благодарение на контрола върху цялата си система за батерии на електромобилите. Това му позволява да поддържа цените с около 40% под тези на конкурентите.

Това е добра новина за желаещите да имат електромобили в Европа. Скорошно проучване на Bloomberg Intelligence установи, че 83% от европейците смятат цените на електромобилите за "твърде високи".

BYD в момента известно малко присъствие в Европа и влага много сериозни ресурси, за да се позиционира на континента.

BYD изпраща товарни кораби с електромобили в Европа. Първият с 7000 превозни средства вече отплава

BYD изпраща товарни кораби с електромобили в Европа. Първият с 7000 превозни средства вече отплава

Тя детронира Tesla като най-голям производител на електромобили в света

Групата планира да построи производствена фабрика в Унгария например.

Според доклад на Allianz Trade Китай представлява най-големият риск за европейския автомобилен сектор и може да струва 7 милиарда евро годишни печалби до 2030 г.

Въпреки нарастващите доставки, стойността на BYD е спаднала с над 16% през последните 12 месеца.

Компанията на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway е най-големият инвеститор в групата и се отказва от дела си в компанията от няколко години. Възможно е да има няколко причини за спада, една от които е готовността на европейските регулатори да защитават местните производители.

Регулаторите на ЕС започнаха разследване на китайските субсидии за производителите на автомобили и как те се филтрират до цената, плащана от европейските шофьори.

През септември президентът на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви, че китайските електромобили "изкривяват нашия пазар" благодарение на дългосрочните държавни субсидии.

Мъск заяви пък, че търговските бариери са единственото нещо, което спира китайските производители на електромобили да унищожат своите конкуренти. По-високите вносни мита или глоби биха намалили предимството на ниските цени на BYD, може би достатъчно, за да намалят привлекателността му спрямо европейските конкуренти.

Може и затова китайските производители на електромобили като BYD изграждат производствени съоръжения в Европа, за да предотвратят потенциалното въздействие на митата върху цените. Но това ще доведе до нови пречки.

Една от тях ще е за по-високите разходи за труд на континента.

Според анализ на Reuters сред обяви за работа за 30 автомобилни групи почасовите заплати в Китай варират от 1,93 до 4,27 долара. BYD може да очаква да плаща на своите работници в европа значително повече, когато създаде производствена фабрика на континента.

Нещо друго също може да е спънка за компанията - европейските производители на автомобили успяха да търгуват с лоялността към марката на клиенти, които са израснали с техните автомобили от поколения.

От беден сирак до милиардер: Историята на човека, основал компанията за електромобили BYD, която детронира Tesla

От беден сирак до милиардер: Историята на човека, основал компанията за електромобили, която детронира Tesla

Kой е Уанг Чуанфу?

Въпреки че европейски производители на автомобили като Volkswagen, Renault и Mercedes-Benz ще трябва да изградят доверие за своите електромобили, те вероятно ще започнат на много по-силна основа от новия на пазара BYD.

Междувременно китайските автомобилни производители са изправени щети, засягащи репутацията им, ако качеството на новите им предложения не отговаря на стандартите на европейските шофьори.

Свързаност

Ако BYD успее да преодолее пречките на на регулациите в Европа и упоритите потребителски настроения, тя все още ще е изправена пред трудности при адаптирането на своите достъпни автомобили към инфраструктурата на континента, когато шофьор иска да зареди колата си например има има различия в различните региони.

Всяка страна има "различни сим карти, различни оператори на мобилни мрежи", което значително усложнява внедряването в сравнение с Китай или Америка, където свързаността е рационализирана от ограничен брой доставчици.

Някои анализатори казват също, че BYD може да не успее да предложи разнообразие, в сравнение със своите конкуренти.

Ако може да направи това, европейските шофьори може да свикнат с това, че нова марка автомобили доминира по пътищата им.