Днес той е основател на водещия световен производител на електрически коли. Едва ли обаче някой си е помислял, че сирак от най-бедните региони на Китай ще се издигне до милиардер, чиято компания си съперничи (и то доста успешно) с Tesla.
Това не е приказка, а историята на Уанг Чуанфу, собственикът на компанията за производство на електромобили BYD. Автомобилите на марката вече се продават в над 60 страни и компанията детронира Tesla от първото място като най-големият производител на електромобили в света, продавайки 42 000 коли повече от своя съперник в САЩ миналата година.
И така, кой е Уанг Чуанфу?
Роден през 1966 г. в земеделската провинция Анхуей в източен Китай, Чуанфу е в семейство на производители на ориз. Той е отгледан от по-големите си братя и сестри, след като родителите му си отиват от този свят. Той получава стипендия за изучаване на химия в Central South University, известен тогава като Central South Industrial University, а по-късно получава магистърска степен от Пекинския институт за общи изследвания на цветните метали, сега известен като GRINM Group.
След няколко години като правителствен изследовател Чуанфу се премества в Шенжен. Там 29-годишният Чуанфу, заедно с братовчед си основава компания за производство на батерии за мобилни телефони и я наричат BYD.
Успех на батерията за мобилен телефон
В рамките на четири месеца те се сдобиват с офис сграда и фабрика благодарение на инвестицията в компанията от 300 000 долара от братовчед му. От самото начало BYD има изповядва ясна стратегия: подражаване на успешни продукти и възможно най-ниски разходи.
Целта им е да "копират" продукти на производители като Toyota, Sanyo и Sony, но техните да са по-евтини.
Вместо скъпи машини си наемат сериозно количество работна сила на краткосрочни договори. До 2002 г. BYD доминира на пазара на акумулаторни батерии. Неговите клиенти са Motorola, Nokia, Sony Ericsson и Samsung.
На следващата година Чуанфу закупи фалиралия държавен автомобилен производител Tsinchuan Automobile и го преименува на BYD Auto. Заедно с BYD electronics, която произвежда батерии и компоненти за слушалки, тези две дъщерни дружества съставляват основните операции на компанията.
През 2005 г. BYD пусна седанът F3 - много по-евтино от Toyota Corolla, на която прилича. Колата оглави класациите по продажби в Китай до края на десетилетието.
В края на 2000-те години Уорън Бъфет се опитва да се възползва от нарастващото търсене на автомобили в Китай и по препоръка на партньора си Чарли Мънгър насочва вниманието си към BYD. Така През 2008 г. Berkshire Hathaway инвестира 232 милиона долара в BYD.
Това разбира се привлича вниманието на инвеститорите по целия свят и ускори възхода на компанията.
BYD спечели 5,1 милиарда долара, а Чуанфу оглави класацията на Forbes China за първи път през 2009 г.
За разлика от личности като Илон Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, като не обича подобно внимание.
Сега BYD е най-големият производител в света на електрически автобуси с батерии с над 50 000 автобуса на пътя в световен мащаб и повече от 1000 превозни средства на пътя или в производство в САЩ. Има фабрика в Ланкастър, Калифорния, която произвежда автобуси, както и други превозни средства като камиони и мотокари.
От 2009 г. автомобилният производител също се е възползвал от милиарди китайски субсидии и непряка помощ за подпомагане на нововъзникващи компании за електромобили.
Чуанфу притежава 14,8 милиарда долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg и е на 132-ро място в списъка.
Компанията следи всяка част от своя производствен процес. Този подход дава плодове по време на пандемията, когато BYD успя да избегне проблеми с веригата за доставки и все пак реализира печалба.
Чуанфу беше един от първите милиардери в Китай, които започнаха да произвеждат маски по време на пандемията, според South China Morning Post, превръщайки се в най-големия производител в света в рамките на месеци.
Съперник на Tesla
След месеци на спекулации на анализатори, BYD взе короната на Tesla като най-големият производител на електрически автомобили в света, което означава. BYD струва около 78 милиарда долара, което е само около една десета от пазарната стойност на Tesla.
Автомобилният производител BYD гледа към пазарите отвъд Китай с планове да построи първата си европейска фабрика в Унгария. Този ноември ръководители на компанията заявиха, че искат 10% дял от глобалния пазар на електромобили, с изключение на САЩ и Европа.
Това означава, че продажбите в чужбина трябва да скочат от около 240 000 бройки до над 2 милиона.
Striker
на 13.01.2024 в 19:19:03 #1Дописка, платена с любезното съдействие на Ковидпосолството в София. Детронирал Тесла, хаххаха. Дайте продажбите на Чанчун в Европа, Америка, Австралия? Репортнати сте на СЕМ за фейкнюз.