Coca-Cola или Pepsi. United Parcel Service или FedEx. Marvel или D.C. Има много епични битки между играчи номер 1 и 2 в дадена индустрия. Индустрията на електромобилите вече има своя собствена битка: Tesla vs BYD. И докато Tesla няма особено голяма нужда от представяне, много хора може въобще да не са чували за китайския производител на електромобили - BYD. И сега ще разберат, че има какво да научат!

Анализаторите на Bernstein, водени от Тони Саконаги, явно предпочитат китайския стартъп, пред пионера в развитието на електрическите превозни средства, сравнявайки двеге компании в доклад от понеделник.

"Tesla и BYD... вече са сравними по размер по отношение на обеми, приходи и печалба, но BYD расте значително по-бързо", пише Саконаги.

BYD продаде около 822 000 пътнически превозни средства през третото тримесечие, включително приблизително 432 000 електрически превозни средства с батерии и 390 000 plug-in хибридни превозни средства. Tesla продаде около 435 000 изцяло електрически возила.

Продажбите на BYD са нараснали с около 70% от началото на годината до момента. Продажбите на Tesla са нараснали с далеч по-скромните около 46%. Нещо повече, BYD трябва да продаде повече BEV от Tesla през четвъртото тримесечие. Това ще бъде първият път, когато Tesla не е номер 1, в световен мащаб, откакто популяризира автомобилите, захранвани с батерии.

Що се отнася до печалбите, Tesla генерира оперативна печалба за третото тримесечие от около 1,8 милиарда долара. BYD генерира около 1,7 милиарда долара. През следващата година Bernstein прогнозира, че Tesla ще достигне 114 милиарда долара продажби и 8,7 милиарда долара оперативна печалба. Стойностите на BYD са съответно 112 милиарда долара и 7,1 милиарда долара.

Всичко това накара Саконаги да попита: "Защо едното струва 750 милиарда долара, а другото 90 милиарда долара?" Това са последните пазарни капитализации на Tesla и BYD. Пазарната капитализация на Telsa я оценява на около 60 пъти по-висока от очакваните печалби за 2024 г. BYD се оценява на около 15 пъти.

"Ние се борим да преодолеем разликата в оценката от над 600 милиарда долара, която съществува между Tesla и BYD", добавя Саконаги. Bernstein оценява акциите на Tesla като еквивалента на "продава", а акциите на BYD като еквивалента на "купува".

Целевата цена на Bernstein за акциите на Tesla е 150 долара за акция. Акциите на Tesla наскоро се търгуваха за около $234 на акция. Целта на брокера за регистрираните в САЩ американски депозитарни разписки или ADR на BYD, които се търгуват под борсовия символ "BYDDY", е около 100 долара за брой. Наскоро те се търгуваха за около $56 на ADR.

Ако не можеш да го победиш, купи го: GM "грабна" ключов доставчик на Tesla

Ако не можеш да го победиш, купи го: GM "грабна" ключов доставчик на Tesla

Сделка, позволяваща на GM да направи колите си по-евтини и по-ефективни

Bernstein явно предпочита BYD. За сметка на това анализаторът на Wedbush Дан Айвс не обхваща BYD, но оценява акциите на Tesla с покупка и има целева цена от $310 за акциите.

"Ние все още гледаме на Tesla като на ясния лидер в световен мащаб за 2023 г. и изборът на 4Q за BYD не разказва цялата история", казва Айвс пред Barron"s. "Мечките, които са пропуснали историческото движение в акциите на Tesla в продължение на години, ще продължат да се заяждат с Musk & Co., които все още са на върха на планината, заедно с BYD, ясен конкурент номер 2."

Снимка 612229

Източник: GettyImages

Снимка 589901

Източник: iStock by Getty Images

С други думи, не се съмнявайте в Tesla. Има стратегии за растеж далеч в бъдещето. Докато Tesla и BYD имат подобни бази за продажби през 2024 г., Tesla продава по-малко автомобили, но средната им продажна цена е много по-висока. Автомобилната компания на Мъск разработва по-малък EV с по-ниска цена, който може да ускори растежа на продажбите в бъдеще, помагайки на компанията да запази лидерската си позиция.

По-малката Tesla обикновено се нарича Model 2 от инвеститорите. Предвижда се да пристигне през 2024 или 2025 г. Колкото по-скоро, толкова по-добре.

Най-голямата причина за разликата в оценката на Tesla-BYD обаче може да не е свързана с финансовите основи или моделите автомобили. Може да се сведе до география.

Tesla получава около 25% от продажбите си от Китай. BYD генерира близо 80% от продажбите от Китай. Пазарната концентрация е нещо, което инвеститорите трябва да вземат предвид, когато оценяват дадена акция.

Изпревари Mercedes и BMW: BYD вече е в световния Топ 10

Изпревари Mercedes и BMW: Непозната у нас марка вече е в световния Топ 10

Тя вече е в клуба на големите

Китайските инвеститори държат повечето акции на BYD и гледат на BYD предимно като на инвестиция в автомобилостроенето. Тези дни китайските инвеститори в електромобили се притесняват от по-голяма конкуренция, която намалява цените и рентабилността, пише Саконаги.

Основно американските инвеститори на Tesla се интересуват от конкуренцията. Но те също така се фокусират върху изкуствения интелект и как AI може да помогне на Tesla да разработи по-бързо по-добри функции за самоуправляващи се автомобили.

Технологията за самостоятелно шофиране може да стимулира продажбите на софтуер в Tesla и в крайна сметка може да даде възможност за бизнес модели на роботаксита, които може да накарат Tesla да управлява подобен на Uber Technologies флот от автомобили без водачи, печелейки приходи като таксита, без да се налага да плаща на шофьорите.

В крайна сметка и двамата анализатори в Bernstein и Wedbush може да са прави. Tesla може да струва повече, както вярва Айвс. И BYD може да бъде по-добрият изпълнител, затваряйки разликата в оценката, тъй като възгледите на инвеститорите се сближават.

Иначе средната ценова цел на анализаторите за Tesla, за следващата година, е при ниво от 224.9 долара, при текуща цена от 250 долара. Същият таргет за BYD е при ниво от 64.43 долара за акция.

Производител №1 на автомобили в Европа Volkswagen инвестира $750 милиона в производство на електромобили в Мексико

Най-големият производител на автомобили в Европа инвестира $750 милиона в производство на електромобили в Мексико

Междувременно спря производството на електрически модели в два германски завода

В крайна сметка акциите на Coca-Cola (KO) се оценяват на около 250 милиарда долара. Акциите на PepsiCo (PEP) се оценяват на около 230 милиарда долара. Тази разлика е много по-малка от пропастта Tesla-BYD.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на фондовите пазари.