Китайският автомобилен конгломерат BYD ще започне да произвежда автомобили по-рано от очакваното в нов завод в Турция и ще забави масовото производство в новата си фабрика за електрически превозни средства в Унгария, според източници, цитирани от Daily Sabah.
Очаква се производството в Унгария да започне следващата година, но заводът ще работи на по-ниски обороти поне през първите две години, пише Reuters. В Турция обаче, където разходите за труд са по-ниски, китайският автомобилен производител номер 1 ще надхвърли значително обявените си производствени планове.
Преместването на производството от Унгария в полза на Турция би било неуспех за Европейския съюз, който се надява, че тарифите му за електрически превозни средства, произведени в Китай, ще привлекат китайски инвестиции и добре платени работни места в производството.
Заводът на BYD в Сегед, Южна Унгария, на стойност 4 милиарда евро (4,64 милиарда долара), ще започне масово производство през 2026 г., но ще произвежда само няколко десетки хиляди превозни средства през цялата година, казаха източниците. Това би било малка част от първоначалния производствен капацитет на завода от 150 000 превозни средства. В крайна сметка той би трябвало да има максимален капацитет от 300 000 автомобила годишно.
BYD заяви, че ще стартира дейност в Сегед през октомври, но не е обявила публично кога ще започне масовото производство. Производството в Сегед се очаква да се увеличи през 2027 г., но все още ще бъде под планирания капацитет, съобщиха източниците.

Източник: BYD
Междувременно, заводът на автомобилния производител в Турция на стойност 1 милиард долара, който беше планиран да започне производство в края на 2026 г. с годишен капацитет от 150 000 автомобила, ще произвежда повече автомобили от унгарския завод през следващата година, каза един от източниците. Производството в завода в Маниса, Западна Турция, ще надхвърли значително 150 000 автомобила през 2027 г., а BYD ще увеличи значително производството отново през 2028 година.
BYD строи завода в Унгария, за да продава автомобили в Европа без мита. Всички автомобили, които в момента продава в Европа, са произведени в Китай и подлежат на антисубсидийни мита на ЕС върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай, в допълнение към стандартното мито от 10%. В случая на BYD общото мито е 27%.
Много от автомобилите, произведени в новия завод в Турция, също ще бъдат предназначени за Европа и няма да бъдат облагани с мита при износ за Европейския съюз. Преминаването към по-евтино производство в Турция би подчертало предизвикателството за китайските производители на автомобили, които искат да произвеждат автомобили в Европа, за да избегнат наказателни мита, но се противопоставят на по-високите заплати и разходи за енергия в региона.
При премиера Виктор Орбан Унгария, която ще бъде централата на европейските операции на BYD, се превърна във важен търговски и инвестиционен партньор за Китай. Турция отдавна служи като нискобюджетен производствен център за големи автомобилни производители, включително Toyota, Stellantis, Ford, Hyundai и Renault.
През март турското правителство заяви, че китайската Chery ще инвестира 1 милиард долара в завод с годишен производствен капацитет от 200 000 превозни средства.
Нарастващо търсене
BYD се разширява бързо извън родния си пазар Китай, където е изправена пред ожесточена ценова война. Ройтерс съобщи миналия месец, че BYD е забавила разширяването си в Китай, като е намалила смените в някои фабрики и е забавила добавянето на нови производствени линии.
Промяната в производствените планове идва, тъй като BYD преразглежда европейските си операции след стратегически грешки, които включваха неуспех да регистрира достатъчно дилъри и да наеме ръководители с познания за местния пазар, както и предлагане на хибриди на пазари, устойчиви на изцяло електрически автомобили.
Търсенето на електрическите автомобили на BYD, които са по-евтини от моделите на европейските конкуренти, нараства рязко в региона. S&P Global Mobility изчисли, че китайският автомобилен производител номер 1 ще продаде 186 000 превозни средства в Европа тази година, в сравнение с 83 000 бройки през 2024 г., и очаква продажбите да се удвоят отново до малко под 400 000 бройки до 2029 година.
BYD започна да увеличава операциите си в завода си в Бразилия, но също така беше съдена от бразилски прокурори за предполагаеми злоупотреби с труда, включващи китайски изпълнители, наети за изграждането на комплекса.
В Унгария автомобилният производител е планирал да инсталира машини за производствена линия до септември в завода в Сегед, обявено за първи път през 2023 година. През последните месеци обаче компанията е забавила инструменталното оборудване на производствената линия, която се изгражда в един от производствените ѝ центрове в Китай, добавиха източниците.
Плановете на BYD за Сегед може да се променят. През последната година ръководители споменаха възможността за производство на редица различни модели в завода, включително Atto 2, Atto 3 и Dolphin. Един източник каза пред Ройтерс, че BYD ще произвежда популярните електрически автомобили Atto 3 и Dolphin, както и предстоящия си нискобюджетен модел Seagull там, докато друг източник каза, че ще произвежда Atto 2, Atto 3 и Dolphin.
В Турция, запознати твърдят, че BYD ще произвежда изцяло електрическия SUV Seal U, Sealion 5, макар че все още не е ясно дали ще бъде изцяло електрическата или plug-in хибридна версия - плюс два plug-in хибридни модела - Seal U Dmi и Seal 06 Dm-i.