Китайският автомобилен гигант BYD обяви в края на миналата седмица инвестиция от 94 млн. долара в Унгария, в рамките на която в град Комаром ще се изгради нов завод за електрически автобуси и камиони.
Така производственият капацитет в този сегмент ще скочи тройно. Държавата ще подпомогне начинанието.
Тук е добре да напомним, че през 2011-2012 г. изглеждаше напълно вероятно тези инвестиции да се реализират в България. Тогава BYD и родната "Булминерал" регистрираха смесено дружество с намерението да изградят завод за електробуси в Брезник.
След забавяния около регистрацията на фирмата и много неясноти около плановете ѝ, първо от китайска страна спря да се говори за България като възможна дестинация за европейски завод, а след това вниманието директно се пренасочи към Унгария, чийто лидер Виктор Орбан открито лобира в полза на големите проекти на Пекин в Европа.
Първият завод в Комаром беше открит през 2016 г., но през последните години се случи нещо много важно - революцията на електромобилите. В нея BYD има важна роля, включително заради натрупаното ноу-хау с електробусите. Компанията удари тежко по позициите на Tesla като лидер в EV сегмента и е основна заплаха за оцеляването на големите стари поризводители.
Междувременно, в Унгария BYD ще изграждат и R&D център. Според "Ройтерс" - като отплата за подкрепата на Будапеща. Днес една трета от китайските инвестиции в Европа са в Унгария - 64 големи проекта за 16 млрд. долара.
Striker
на 01.07.2025 в 12:22:19 #1Абе марш от тука на ковидарите! Да си ходят в Сърбия, Унгария, Словакия и подобните жълтогъзолизни държави. Жълти се бутат да произвеждат в Европа?! За какво, при положение, че такива поръчки обикновено са държавни или общински, коя нормална държава от ЕС ще закупи нещо на ковидарска фирма? При положение, че имаш Шкода, Ман, Волво и още 20 европейски марки.