Продължилият близо десетилетие силен "ренесанс в производството и консумацията на бира" в европейските страни, буквално е спрян от натиска на пандемията. Това сочат данните от статистическия доклад на Пивоварите на Европа е с данни за 27-те държави-членки на ЕС, Великобритания, Норвегия, Швейцария и Турция. 

Независимо от трудностите, свързани с пандемията, пивоварните компании са сред най-добрите и стабилни работодатели в България. Средният осигурителен доход в бранша е 1 860 лева. През 2021 г. производството и продажбите на бира осигуряват работна заетост на близо 25 000 човека. От тях 9% са директно заети в пивоварната промишленост, 32% в секторите на доставка и 59% в търговията, заведенията и туризма.

"През 2021 г. пивоварите не само съумяха да запазят работните места, но и да увеличат общия брой заети в производството на бира", отбелязват от бранша.

Годишният доклад на Пивоварите на Европа отбелязва спад на консумацията на бира във всички страни на стария континент. Статистиката показва, че преди пандемията през 2019 г. в страните от ЕС са продадени 325 милиона хектолитра пиво, а през 2020 г. - 310 млн. хектолитра. Производството на бира в ЕС за 2019 г. е 370 милиона хектолитра, а за 2020 г. - 350 млн. хектолитра.

Производителите на бира Carlsberg и AB InBev с ръст на продажбите и печалбите

Производителите на бира Carlsberg и AB InBev с ръст на продажбите и печалбите

Продажбите на компаниите надминаха стойностите от предпандемичната 2019 г.

Първите данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ) за 2021 г. показват, че в сравнение с 2019 г. у нас спадът в продажбите на бира е близо 6 на сто. Съгласно годишния отчет на Агенция "Митници" през 2021-а общият обем на бирения пазар в страната е 5 150 000 хектолитра, което е с 1% по-малко от 2020 г. Размерът на внесения акциз от продажбите на пиво - 74.1 милиона лева, също е с 1% по-малко в сравнение с 2020 година.

Според експертите, освен неблагоприятните ефекти от пандемията от Ковид, стагнацията на бирения пазар се дължи и на намалелия поток от чуждестранни туристи, ограниченията в работата на заведенията и притесненията на потребителите от все по-високата инфлация. Въпреки тези характерни за всички европейски пазари условия, българските пивовари стоят много добре в общата картина на сектора. В количествен обем българският бирен пазар е на 11 място в ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на 8 място.

"През 2021 г. у нас отново се запази тенденцията бирата да е най-често консумираната напитка след минералната вода. Дори през зимния сезон 53% от българите на възраст между 18 и 69 г. пият бира поне веднъж седмично. Най-активните бираджии са от групата на 40-49 годишните. За поредна година най-големите почитатели на пивото са в Русе, където честотата на консумация на бира е 13 пъти месечно, следвани от Варна. Резултатите от това омнибус изследване на ИПСОС, както и данните от други проучвания показват, че българите все повече стават ценители на пенливата напитка и все по-големи фенове на бирената култура", коментира Ивана Радомирова - изпълнителен директор на СПБ.

Германците пият все по-малко бира заради вируса

Германците пият все по-малко бира заради вируса

Износът обаче расте

Свидетелство за това е и фактът, че през 2021 г. у нас са започнали работа нови 5 микро пивоварни, с които общият брой на регистрираните предприятия за производство на бира в страната вече е 41. Тази тенденция също е напълно в духа на развитието на сектора на глобално и на европейско ниво. През последните 10 години истински бум на бирения пазар предизвика откриването на все повече малки и микро пивоварни. В периода 2014 - 2019 г. в страните от ЕС ежегодно отваряха врати близо 1000 нови пивоварни, докато за последните 12 месеца новите малки и микро предприятия за бира са едва 225. Въпреки това, към края на миналата година броят на пивоварните в Европа вече е 12 600.