Продължилите почти десетилетие добри времена за авиокомпаниите по света са към своя край. Нарастващата цена на горивото ще намали значително печалбите им от следващата година.

"Вероятно сме на върха на цикъла. Следващата година ще бъде по-малко положителна", прогнозира Александър дьо Жюниак, изпълнителен директор на Международната асоциация за въздушен транспорт.

Авиокомпаниите ще продължат да отчитат "солидни печалби" за 2018 г., макар и не в размера, очакван от асоциацията. През декември тя прогнозира общите нетни печалби ще бъдат 38.4 млрд. долара за тази година, с близо 4 млрд. долара повече от тези през 2017 г., което е девета поредна година на печалби.

Превозвачите обаче са все по-загрижени заради поскъпващите горива. Ако цената на петрола продължи да расте и мине 80 долара за барел, това ще е болезнено за индустрията. В момента нефтът сорт Брент се търгува около 77 долара за барел, което е най-високата му цена от повече от 3 години.

Водещите европейски авиокомпании хеджират все по-голяма част от разходите за гориво

Водещите европейски авиокомпании хеджират все по-голяма част от разходите за гориво

Европейските авиокомпании увеличиха хеджирането си в условията на нарастващи цени. Шведската SAS заяви в сряда, че съотношението на хеджираното й гориво се е увеличило с 10 пункта до 83% от нуждите й за трите месеца, завършващи през юли, и 91% за трите месеца до октомври. Това е над 2 пъти повече от 39-те процента, обявени през февруари за това тримесечие.

Единственият превозвач, който засега се противопоставя на тази тенденция, е Norwegian Air Shuttle. Хеджирането му се запазва на 27-те процента, които отчете в края на първото тримесечие, пише Bloomberg.

Компанията, която се противопостави на опитите за поглъщане от собственика на British Airways - International Airlines Group, "не желае да хеджира на нива над 80 долара за барел", заяви директорът, отговарящ за стратегическото развитие Торе Йостби.

Компанията може да се върне към обичайната си политика на хеджиране до 50% от нуждите, ако цената падне, прогнозира Йостби.

Цени, приходи

"Постоянно повишаващата се цена на горивата би навредила на краткосрочните печалби в авиационната индустрия", заяви анализаторът на Bernstein Даниел Рьоска. Според него по-високите разходи за гориво ще намалят потенциалните приходи на превозвачите в Европа с до 3 млрд. евро през тази година.

Това би могло да е предизвикателство за Norwegian Air Shuttle в краткосрочен план, тъй като авиокомпанията "може да бъде хваната в перфектна буря с намаляващи приходи, повишаване на горивото и повишаващи се лихвени проценти", предупреди Рьоска.

Увеличаващите се цени на горивата ще доведат и до поскъпване на самолетните билети. Неизбежно авиокомпаниите ще трябва да прехвърлят част от разходите за гориво върху пътниците, отбеляза дьо Жюниак.