Емблематичната датска компания LEGO откри първия си официален магазин в България. По този повод money.bg разговаря с Юдит Шипош, Генерален мениджър на LEGO за Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка.
Г-жо Шипош, защо LEGO, която от години присъства на българския пазар, избра точно този момент да открие първия си официален магазин в България?
Наши проучвания на пазара доказват, че, когато бъде открит официален магазин на LEGO, той увеличава продажбите на бранда и през останалите канали за дистрибуция. Анализи на пазарите на Хърватия, Словения и Румъния, доказват, че, когато открием официален магазин на LEGO, пазарът ни расте. Такива са прогнозите ни и за България.
Магазинът на компанията в България е открит в партньорство с местния официален представител на бранда BravoGroup Holding, който досега продаваше предложенията на Lego през трети страни.
Съвместната ни работа стартира още преди 10 години, когато те се свързаха с нас. Към момента BravoGroup Holding имат Lego бранд магазини в Хърватия, Словения и Сърбия и отварят три магазина в Унгария и един в България.
Какви са плановете ви за българския пазар - ще бъдат ли открити още обекти на марката?
Първият ни официален магазин в България е реалност и това е много радостно за нас. За момента имаме само планове за откриването на повече обекти. Ако забележим, че пазарът расте ще отчетем възможностите за разширяване, но все още е рано да се каже кога ще се случи това и в какъв мащаб.
А какви са наблюденията ви върху пазара към този момент?
На всеки пазар има моменти на трусове, като например Икономическата криза между 2008 г. и 2013 г. В този период брандът LEGO растеше с двуцифрен темп. Сега ситуацията се повтаря, като ръстът е едноцифрен, но обърнете внимание на факта, че сега пазарът като цяло е с 10% надолу, така че нашият резултат отново е двуцифрен ръст.
Как се постига ръст по време на криза?
Дължи се на един глобален тренд. Ако сме финансово затруднение няма задължително да си купим нова кола или нов телевизор, но няма да направим компромиси с децата си, защото искаме да ги виждаме щастливи, а играта ги забавлява.
Кои фактори влияят на достъпността на детските играчки?
Това, което мога да кажа за достъпността е че трендът в глобаем мащаб е че дори по време на ковид кризата хората не можеха да ходят никъде и започнаха да купуват по-големи сетове на LEGO за себе си и децата си. Това, което наблюдаваме в момента като глобален тренд, e увеличен обем на продажбите, докато средните цени на покупките падат. Това означава, че в момента вместо да купуват един голям сет, хората купуват два по-малки.