Досега изкарването на шофьорска книжка струваше средно около 800 лева, в последно време обаче цената на обучението достигна средно 1200 лева. Сред причините за увеличението от 50% са по-високите цени на горивата и електроенергията, както и по-скъпите автомобилни масла, резервни части и наеми, които автошколите плащат.
Някои автошколи обаче запазват старите цени или ги вдигат минимално. Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ), по-ниската цена е за сметка на броя часове и качеството на услугата, съобщи БНР.
Евтиното излиза скъпо
"Някои школи намаляват часовете. Ако досега курсът е бил 31 часа, сега става 20. А после и 10 часа. Всичко е за сметка на качеството. Българинът обикновено търси евтиното. Но накрая разбира, че нещата не се получават с евтиния курс. Плаща евтиния курс, после плаща още толкова за допълнителни часове. Накрая като не го научат на нищо, отива в друга автошкола и отново плаща. Т.е евтиното му излиза твърде скъпо. Да не говорим, че оттук произлизат и корупционни практики. Курсистът като вижда, че не се получават нещата, плаща на инструктора, който дели с изпитващия", поясни Георгиев и наблегна на факта, че тези шофьори след това са опасни на пътя.
Две категории автошколи
Според Красимир Георгиев, автошколите в България се делят на две категории. От една страна са изрядните пред държавните институции, а от друга страна - школите в сивия сектор.
"Това са автошколи, в които инструкторът е всичко. Той е ръководител, инструктор, технически сътрудник, теоретик и автомонтьор", поясни Красимир Георгиев.
Във Варна цената се е повишила минимално и е около 900 лева. Красимир Георгиев обаче недоумява защо има разлика в цените в различните градове, при положение, че разходите навсякъде са еднакви.
"Закачалките"
Председателят на АКАБ даде примери с някои порочни практики от страна на автоинструкторите. Подобни практики са често срещани във Варна, според Красимир Георгиев.
"Инструкторът "Иванчо" си е направил сайт и пише: Лицензирана автошкола "Иванчо" прави шофьорски курсове. В случая обаче, "Иванчо" няма никакво правo да провежда шофьорски курсове. Той просто с личната си кола се е закрепил към фирма с разрешително. Такива хора ги наричаме "закачалки". Масово автонструктори стават автошколи. Само че инструкторите не плащат данъци, а школите плащат, обясни Красимир Георгиев. Той допълни, че тези инструктори, които провеждат обучения със собствените си автомобили се възползват и от отстъпката от 25 стотинки при зареждането на гориво - нещо, което юридическите лица нямат право.
По думите му, поскъпването на курсовете не е довело до отлив на желаещи да изкарат шофьорска книжка.