Alphabet Inc публикува отчета си за четвъртото тримесечие на 2018 година, от който става ясно, че компанията има $31,07 милиарда приходи (ръст от 26%) и печалба от $8,95 милиарда. Въпреки че цифрите са добри, цената на акциите на компанията-майка на Google поевтиняха с три процента снощи.

Една от причините се крие в повишените разходи. За какво харчи Google повече?

Служителите на компанията са нараснали с невероятен темп за една година. Докато Google е приключила 2017 година с 80 110 служители, само година по-късно техният брой е набъбнал с над 23 процента до 98 771. Голяма част от тях, стана ясно от разговора с анализатори, са наети в "облачното" подразделение на компанията.

Печалбата на Google страда и от един друг разход, за който в компанията се надяват, че няма да се повтори - глобата от $5,07 милиарда, наложена от Европейската комисия заради злоупотреба с монополно положение. През 2017 г. компанията трябваше да плати $2,74 милиарда по друга санкция, наложена от Брюксел.

Любопитното е, че огромната санкция е с $3 милирада по-малка от общите и административни разходи на интернет гиганта, които възлизат на $8,13 милиарда. $25,14 милиарда пък е похарчила компанията за покупки на имоти и оборудване.

Приходите на Google (83% от тях са от реклама) растат, но темпът на растеж се забавя, сочи още отчетът. На годишна база те растат до $39,78 милиарда, или с 22 процента. Ръстът в последните три месеца на 2017 г. спрямо предходния период обаче бе 24%. От данните виждаме, че част от спада се дължи на промяна на валутните курсове, но дори и без тази разлика повишението е 23%.

Самият марж също намалява - от 24% до 21% през трите месеца до края на декември.

Увеличава се и общата сума, която Google плаща на партньори, за да показват нейни реклами. През периода тя достига $7,4 милиарда от $6,5 милиарда година по-рано. Но все пак делът на този разход от общите приходи от реклами намалява от 24 на 23%.

Данните показват още, че рекламодателите плащат по-малко за рекламите, публикувани в някоя от услугите на Google. Цената на "клик" в YouTube, Search и други намалява с 29 процента на годишна база и с 9 процента на тримесечна. В същото време цената на импресиите на партньорските сайтове расте с 5% на годишна база и със 7% на тримесечна.

От отчета става ясно още, че към края на миналата година общите активи на Google достигат $233 милиарда, докато преди година са били $197 милиарда. От тях кешът и негови еквиваленти са $16,7 милиарда.