Ecosia и Qwant, две европейски интернет търсачки, конкуриращи се с Google, обявиха партньорство за създаване на европейски съперник и намаляване на зависимостта от големи технологични фирми в САЩ.
Двете се споразумяха за съвместно предприятие, наречено European Search Perspective или EUSP, като собствеността е разделена на 50% между двете компании. Би трябвало да стартира във Франция в началото на 2025 г., начинанието има за цел да обслужва "подобрени" резултати от търсене на френски и немски език, предаде CNBC.
Ecosia е базирана в Берлин, докато Qwant е френска. Qwant е търсачка, фокусирана върху поверителността, която обещава да не проследява потребителите или да препродава техните лични данни. Търсачката на Ecosia пък се фокусира върху устойчивостта, като обещава да засажда едно дърво на всеки 50 търсения на своята платформа.
Инфраструктурата за търсене е това, което осигурява достъпа ни до мрежата, но в момента се контролира от доминиращата търсачка Google с повече от 90% дял от световния пазар. Дори алтернативни търсачки, като Ecosia и Qwant, трябва да разчитат на съществуващи технологии от компании като Microsoft, за да доставят резултати от търсенето.
Проектът е станал възможен и благодарение на новите правила за конкуренция, фокусирани върху технологиите в Европейския съюз. Законът за цифровите пазари, който влезе в сила по-рано тази година, изисква от големите технологични фирми да предлагат справедлив и разумен достъп до своите платформи. Това заяви пред CNBC Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на Ecosia.
Понастоящем алтернативни търсачки като Ecosia, Qwant и DuckDuckGo не разработват собствена бек-енд инфраструктура. Новото начинание ще ги накара да изградят свой собствен индекс за търсене от нулата, но натрупвайки резултати от комбинация от различни търсачки. Миналата година Ecosia премина към комбинация от резултати от търсене в Google и Bing.
Ecosia и Qwant казват, че новият им индекс за търсене ще бъде "на първо място поверителността", използвайки технологии от Qwant, които бяха преработени през 2023 г. И двете компании ще използват индекса за търсене сами, но технологията ще бъде предоставена и на други независими търсачки и технологични фирми .
"Ние сме европейски компании и трябва да изградим технология, която гарантира, че нито едно решение на трета страна, като решението на Microsoft да увеличи разходите за достъп до техния API за търсене, не може да застраши нашия бизнес", каза Оливие Абекасис, главен изпълнителен директор на Qwant пред CNBC.
"Това не е нищо против САЩ или американските компании. Всичко опира до суверенитета на нашия бизнес и компании", добави той. Абекасис ще е и главен изпълнителен директор на новото предприятие, което все още не е събрало финансиране от външни инвеститори.
Европейците са "много зависими от Съединените щати за нашата технология", според Крол. Избирането на Доналд Тръмп за президент на САЩ може да ескалира геополитическото напрежение, добави той и това може да бъде проблем за зависимостта на Европа от американските технологии.
Междувременно ChatGPT на OpenAI оказва натиск върху действащия гигант Google, тъй като хората все повече се обръщат към този чатбот, за да търсят информация.
Нови търсачки, като Perplexity, също навлязоха на пазара, предлагайки свои собствени генеративни алтернативи на Google, базирани на AI. Google отвърна на удара със собствен генеративен AI продукт за търсене, интегрирайки големия си езиков модел Gemini в резултатите от търсенето.