Доста по-рано от очакваното, OpenAI навлязоха с пълна пара в най-важния онлайн бизнес през последните 30 години - уеб търсачките. Една такава вече "живее" в бота ChatGPT, като така той може да бъде отправна точка за потребителите в интернет.
Това е голяма промяна, която ще засегне не само Google и OpenAI, но и създателите на съдържание, дизайнерите на сайтове, специалистите по оптимизация и най-вече потребителите.
Факт е, че още от старта на ChatGPT преди 2 години някои хора го ползваха вместо търсачка, но ботът тогава въобще не беше пригоден за подобна употреба. Причините бяха поне две - познанията му за света бяха ограничени до определена дата и освен това генерално той беше оптимизиран по-скоро за водене на разговор, отколкото за бързи и изчерпателни отговори на въпроси като "компот от праскови колко лъжици захар".
Даже и след като ChatGPT започна да достъпва интернет, той си остана по-пригоден за диалогично общуване. Сега това се променя с изцяло новия дизайн на вградената в него търсачка.
В нея отново пишете ключови думи и получавате следното:
- Кратко резюме - с директна препратка към всеки факт в него (подобно на подхода на Microsoft Copilot, но директно виждате името на сайта, от който е взета информацията);
- Където е възможно - интерактивна графика (например - цената на дадена акция);
- Релевантно видео;
- Бутон, който отваря накуп всички използвани източници, но освен това вади и списък с още резултати.
Да, както виждате, никъде по веригата няма реклами. При нашите тестове и сред резултатите няма сайтове, на които да не им е там мястото. Ръководителят на онлайн търсенето в OpenAI Адам Фрай коментира пред The Verge, че компанията няма и намерение да монетизира по този начин уеб търсенето си.
Очакването ѝ е по-скоро, че потребителите ще са склонни да си плащат за него. За използващите безплатно има определена квота (примерно около 20 опита), която се възстановява на всеки 5 часа. Междувременно можете да търсите, но информацията се обработва от модел, който е по-слаб от използвания иначе GPT-4o.
Очакването на Фрай е, че с подобрения реалновременен достъп до информация ChatGPT ще има и по-малко "халюцинации" - те са преди всичко резултат от това, че ботът няма отговор на дадения потребителски въпрос.
Въпреки това, при тестовете, които направихме с търсачката на ChatGPT, поне в един случай той си "измисли" модел смартфон, който не съществува. При въпрос за автобусен билет от един български град до друг по незнайна причина не беше предложен директно сайтът на единствения обслужващ линията превозвач, а платформи, които изпълняват ролята на посредници.
Всичко това не е особено приятно, но като за първи 12 часа е повече от прилично. Освен това, цялостното усещане е за доста зрял продукт. Много лесно можеш от простото търсене да минеш към по-задълбочен "разговор" с ChatGPT във връзка с дадения резултат. В същото време, OpenAI са се постарали много да насочват потребителите към сайтовете, които ботът цитира и това е добър подход.
Похватът да интегрираш търсачката в бота (а не обратното, както правят Microsoft и Google) изглежда по-адекватен, особено за мобилните потребители, където претрупаните интерфейси са крайно нежелателни.
Идва обаче въпросът на въпросите за специалистите по оптимизация (SEO) - как да бъдеш сигурен, че твоят сайт ще е сред избраните от ChatGPT? Това в момента е доста неясно, като от OpenAI единствено посочват, че използват "смесица от различни технологии за търсене", като Bing на Microsoft е една от тях.
Вероятно тепърва ще има сериозни промени в техниките за създаване и представяне на онлайн съдържание именно заради AI търсачките.
Ако тази в ChatGPT набере скорост, това ще е много лоша новина за Google, около която вече над 20 години се върти целият интернет. Най-страшно за онлайн гиганта е това, че хората на Сам Алтман очевидно поставят под въпрос както цялата потребителска логика на уеб търсенето, така и неговия икономически фундамент.