Meta на Марк Зукърбърг работи по собствена уеб търсачка с изкуствен интелект, като целта е да намали зависимостта си от Google и Microsoft, пише The Information.
За момента плановете са тя да бъде интегрирана в чатбота Meta AI и така той да може да дава кратка информация по актуални теми. В момента за целта се използва инфраструктурата на Google и Microsoft Bing.
Още преди няколко месеца стана ясно, че Meta обхожда сайтовете из интернет, като според източника на The Information от около 8 месеца се изгражда база данни с уеб информация за бота.
Разгорещена надпревара
Още с появата на ChatGPT редица експерти коментираха, че е въпрос на време цялостно да се промени начинът, по който търсим информация онлайн. Не е случайно, че чисто интуитивно много потребители започнаха да използват бота именно за отговори на своите въпроси по различни теми.
Първата AI търсачка стана нишовата You.com, но скоро след нея Microsoft се възползваха от мултимилиардната си инвестиция в OpenAI и вградиха GPT-4 в Bing. Междувременно, Google се опитаха да догонят останалите, но може да се каже, че чак с Gemini моделите няколко месеца по-късно достигнаха добро ниво.
От миналата година Google, които като категоричен пазарен лидер в онлайн търсенето са обяснимо предпазливи, започнаха да тестват и AI Overviews функцията, чрез която търсачката директно отговаря на запитването на потребителя - преди да му покаже списък с релевантни уеб резултати.
Според Bloomberg Apple без много шум внедряват в App Store технологии, които показват готовност за собствен продукт за AI търсене.
Самите OpenAI също работят по търсачка - SearchGPT. You.com остава на пазара, като и тя, и Perplexity предлагат възможност за боравене с множество модели.
Защо сега Е моментът?
Първите предсказания за края на уеб търсенето във вида, в който го познаваме, датираха още от края на 2022 г. Определено тогава беше още рано. От една страна, моделите не бяха толкова добре развити, а от друга - хората не знаеха как да ги ползват.
Сега е различно. Даже Claude Haiku и GPT-4o Mini са изключително ефективни при обработката на информация - а не изискват огромен ресурс. Заради спецификата на онлайн търсенето - огромно количество отделни заявки, които обаче не продължават дълго и нямат нужда от огромен прозорец на контекста, именно такива по-малки модели ще са с най-голямо приложение.
Техните "батковци" с десетки милиони параметри ще се използват за по-специализирани задачи. А такива през последните месеци се намират все повече и повече. AI като "помощник" вече е на практика стандарт на работното място, а с помощта на новите автономни агенти ще свикнем да го виждаме и като "колега".
Изкуственият интелект настъпва както в най-популярните компютърни приложения, така и в смартфоните и за потребителите става все по-естествено да си "говорят" с машините.
В тази ситуация изглежда идеален момент да се прекрои и представата за ключовата интеракция - търсенето на информация онлайн.
Защо сега НЕ Е моментът?
Бъдещето пред AI изглежда розово, но това не бива да ни заблуждава за цветовете на настоящето, които далеч не са в тази гама. Проблемите с достоверността на отговорите на изкуствения интелект не са напълно решени даже когато говорим за ботовете, които боравят с вътрешните информационни масиви на големи компании.
Когато данните са разпилени, рисковете от "халюцинации" се повишават значително. А трудно може да се намери по-неструктурирана информация от разнообразните като оформление и функционалности сайтове в интернет.
Това е предизвикателството на предизвикателствата - и до момента не е по силите даже на Google. Затова и компанията напредва изключително внимателно със своите AI резюмета на запитванията на потребителите в търсачката си. Тя вече се забърка в няколко скандала около качеството им.
Така всякакви твърде ентусиазирани стъпки - особено от компания като Meta, която всяко тримесечие намира как да си навлече гнева на ползвателите, може да има обратен на очаквания ефект.
Има немалко наблюдатели на индустрията, които са убедени, че докато технологичните гиганти "овладеят" AI търсенето, обикновените потребители ще са се разочаровали дотолкова от неуспешните междинни стъпки, че може да се насочат обратно към стария метод - с разглеждане и избор "на ръка" от страници с линкове към резултати.