Надпревара като за стъпването на Луната се заформи в една от най-спокойните сфери на дигиталния бизнес - онлайн търсенето. След 20 години безоблачно лидерство, Google се оказа в догонваща позиция, след като Microsoft показа работеща интеграция на изкуствения интелект в своята търсачка Bing - на потребителските въпроси се дават конкретни отговори, а не списък с линкове.
Онлайн гигантът побърза да отговори със своя чат бот Bard, а междувременно стана ясно, че системите и на двете компании са склонни да допускат сериозни грешки. Освен това, AI търсачките на двете най-големи компании в тази сфера все още са достъпни само за ограничен кръг от тестери. Един независим играч обаче е на пазара още от декември и в момента има глобално достъпен продукт.
You.com иска да докаже, че интернет търсене без Google, MS и следенето на потребителите също е възможно.
Al алтернатива
Търсачката дебютира в края на 2020 г. с идеята да бъде един по-различен начин за намиране на информация в интернет чрез силата на изкуствения интелект и защитата на личните данни. От декември миналата година тя има и собствен чат бот, който отговаря на въпроси с актуална информация.
От тази седмица You.com може и още повече - в отговорите си той може да добавя елементи като графики с цените на акциите на компании, снимки и други. Така нареченото мултимодално търсене е голям напредък в общуването между хора и чат ботове, посочи пред Tech Crunch основателят на компанията Ричард Сочър.
"Наистина вярвам, че това е по-добрият начин да се дават отговори, отколкото е по силите на какъвто и да е чист текст", подчерта той.
Той не крие амбицията си да създаде "анти-Google": "Google е монолитна и монополна търсачка, която е затворена и е превърнала AI в оръжие срещу потребителите, за да гони истинската си цел - рекламата". Затова и You.com в момента е без реклами, а по-нататък те ще са свързани с конкретното търсене, а не с профил на потребителя.
Към момента търсачката се издържа от партньорски линк програми и инвеститори, като през миналото лято набра 25 млн. долара.
Как работи
Продуктът на You.com много прилича на това, което Microsoft показаха преди седмица - с разликата, че тази търсачка от месеци е достъпна за потребителите.
Даже "обикновеното" търсене е с нелоши резултати, а AI компонентът видимо комбинира актуална информация от интернет с масива от текстове, върху които е трениран. Това понякога го подвежда - при две различни запитвания за новини от България в единия случай явно ботът използва информация от лятото на 2020 г. (включително - с няколко грешки), докато в другия кратката сводка е достоверна.
Изчислителният потенциал на You.com вероятно е по-малък от този на OpenAI, защото чат ботът не приема дълги текстове за резюмиране, докато с кратките се справя бързо и със задоволително качество.
През неговия интерфейс може да се стигне и до платформа за генериране на AI изображения, която позволява прилагането на различни модели. За свободна употреба е нужна регистрация, като тя е безплатна.
Навсякъде има надписи, че AI функционалностите са в изпитателна фаза и това може да повлияе на достоверността на информацията. Като за алтернативен продукт, по който все още се работи, You.com изглежда достатъчно добре, че да си струва да го изпробвате.