Google представи нов раздел в своята търсачка - AI Mode, който вгражда чатбот, подобен на Gemini или ChatGPT, директно в интерфейса за търсене. Тази функция не само намира връзки, но и бързо извлича информация, позволява допълнителни въпроси и синтезира данни по начин, който не бихте открили на обикновена уеб страница.
На своята конференция I/O Google обяви разширяване на AI Mode за всички потребители в САЩ, заедно с няколко нови функции. Ръководителите на компанията дават ясно да се разбере, че това е бъдещето -както за бизнеса им, така и за употребата на интернет в глобален мащаб.
"Ние изобретихме голяма част от тези технологии за търсене," не пропусна да отбележи Ник Фокс, ръководител на продуктите за знания и информация в Google. Според него търсенето може да стане неузнаваемо различно - и много по-добро - само след няколко години.

Източник: Google
Обновлението на алгоритъма на Google освен всичко друго обаче постави и основите за амбициозното желание на компанията да интегрира AI в търсенето.
Преди година това се прояви чрез AI Overviews, но сега компанията предприема още по-смела инициатива с новата услуга за отговори базирана на чат, наречена "AI Mode". Технологиите имат двойна цел: да задържат потребителите по-дълго на страниците на Google и да преработват съдържанието на издателите, без винаги да предоставят видими източници.
Малките издатели изглежда понасят основната тежест от тези промени. "Google получи критики за унищожаването на малките издатели, и това е вярно - когато правят тези промени, те наистина смачкват много издатели," коментира пред Ars Technica Джим Ю, главен изпълнителен директор на платформата за корпоративно SEO BrightEdge.
Въпреки това, Google вижда резултатите положително. Компанията твърди, че е успяла да намали появата на "безполезно съдържание" в своите страници с резултати от търсенето с около 45%, но мнозина не забелязват такова подобрение.
AI Mode e още по-радикална стъпка - това е чатбот интерфейс, който се опитва да отговори на запитването ви, без да цитира ясно източниците. Само в малка кутия отстрани са показани няколко сайта, но не е ясно дали това са "източници", "препоръки" или "партньорски оферти".
Истинската цел на Google изглежда е да задържи потребителите в своята екосистема. Още през 2019 г. Ранд Фишкин забеляза, че еволюцията на Google от търсачка към затворена градина е достигнала повратна точка - за първи път повече от половината търсения не водеха до никакви кликвания към външни сайтове.
Замислена преди години, тази трансформация сега изглежда необратима. Google започна с 10 сини връзки към релевантни резултати, но постепенно добави повече съдържание, което задържа хората в своята екосистема - Universal Search (2007), Rich Snippets (2009), Knowledge Graph (2012), а сега AI Overviews и AI Mode.
Това поставя под въпрос бъдещето на отворения уеб, тъй като аксиомата, че уебсайтовете позволяват на Google да индексира техните страници в замяна на трафик, вече изглежда като едно изключително едностранно споразумение.