Масовото навлизане на генеративния изкуствен интелект вече ни даде платформи, които правят картини по описание и пишат текстове на най-разнообразни теми, но тепърва технологията ще преобрази търсенето на информация в интернет. През следващите месеци ще гледаме битка между настоящия лидер Google и завърналия се с нова сила Bing на Microsoft. Победителят вече е ясен. Казва се Apple.
Моля? Нека обясним. При компютрите с Windows и смартфоните с Android всяка от двете компании може - честно или почти, да насочи потребителите към своето предложение, но има една територия, която е с решаващо значение: полето за търсене в устройствата на Apple, тоест Mac, iPhone и iPad. Там попада този, който даде най-добрата цена.
От години Alphabet си плаща, за да бъде Google Search първи избор на Apple потребителите. Според Quartz през 2021 г. сумата е била 15 милиарда долара. Голяма, но смислена инвестиция - тя дава достъп до средно по-заможна аудитория, която е от ключово значение, ако се стремиш да постигнеш 100 млрд. долара приходи от реклама. А именно това прави Alphabet с Google всяка година.
И тук няма никакво значение, че Android конкурира iOS - за онлайн гиганта е важно да печели пари и от своята екосистема, и от "врага". Същата е ситуацията и с уеб браузърите - на практика единствената причина Mozilla Firefox в момента да съществува като нещо повече от хоби проект е фактът, че Alphabet си плаща добре, за да бъде Google търсачката по подразбиране. Нищо, че си има Google Chrome и той е пазарен лидер.
В момента Google Search има 92% пазарен дял, а Bing е с едноцифрен. Това обаче може да се промени буквално за месеци, ако Microsoft успеят да убедят потребителите, че общуването с търсачката и получаването на смислени отговори от нея е новият начин да се използва Глобалната мрежа. Последната такава смяна на парадигмата дойде малко след премиерата на iPhone през 2007 г. и роди мобилния уеб. Тогава Google бяха от печелившата страна с помощта на Android.
Сега обаче положението е по-различно. MS наляха милиарди в компанията OpenAI и тя се отблагодари с GPT езиковите модели, които задвижват чат бота ChatGPT и всички нови AI интеграции в продуктите на компанията. Google, дали от опасения да не саботират другите си бизнеси, дали от страх от грешки, които публично търгувана компания не може да прави, изглеждаха пасивни... докато не изненадаха света с паническото представяне на чат бота Google Bard в началото на тази седмица.
Това не се получи добре. Продуктът направи публичния си дебют видимо "недопечен", като даже в една от демонстрациите му се оказа, че дава невярна информация. Резултатът - минус 150 милиарда долара за Alphabet. В момента Google изглеждат в отслабена позиция и няма да е чудно, ако Microsoft предложат своята обновена търсачка на Apple, които към момента нямат подобна технология. Успеят ли, светът на технологиите вече няма да бъде същият.
Така може да видим наддаване с участието на двете технологични мегакомпании. Това ще са най-лесните милиарди, които компанията на Тим Кук е печелила някога.
aleksander-gergov
на 12.02.2023 в 23:02:14 #1iPhone и iPad.iSEKTIR