Едно нещо, за което потребителите на Apple могат да се съгласят, е, че е трудно да си представят да заменят своя iPhone или MacBook със смартфон Samsung или лаптоп Lenovo. Това е може би най-силният коз на Apple на фона на шума около тарифите.
И все пак акциите на Apple Inc. са под натиск напоследък. Докато книжата на големите технологични компании поскъпнаха рязко през май, акциите на Apple пропуснаха този възход. Цената им е спаднала с 8% досега този месец. Това е единственият член на "Великолепната седморка", който е на червено за периода, според данни на FactSet. От началото на годината Apple също е най-слабо представящата се компания в групата с 22% спад.
Петъчните опасения, свързани с тарифите, добавиха към загубите. Акциите на Apple затвориха с 3% по-ниско, регистрирайки осма поредна сесия на спад.
Но дори и президентът Доналд Тръмп да заплаши Apple с 25% мито, ако не пренесе производството си в САЩ, анализаторите не се колебаят - и не смятат, че инвеститорите трябва. Със съответната уговорка, разбира се - както пилот предупреждава за турбуленция. Това важи и за акциите на Apple: краткосрочното пътуване може да е неприятно, но крайната дестинация остава същата. Така че, ако вече сте инвестирали, вероятно не е добра идея да слизате по средата на полета.
В период от три до пет години има много причини за увереност в растежа на компанията. Продуктите ѝ са част от силно "лепкава" екосистема, според Гил Лурия, ръководител на технологичните изследвания в D.A. Davidson. Според него услугите, добавени към хардуерните продукти на Apple, ще накарат клиентите да се връщат. Много от тези, които купуват iPhone, често купуват и MacBook, отбелязва Лурия. Слабостта на акциите не отразява състоянието на бизнеса, а по-скоро е резултат от напрегнати отношения между Тръмп и главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук.
"Ако се стигне до момент, в който президентът се изказва толкова конфронтационно, значи преговорите не вървят добре", казва Лурия.
Това е проблем, но не е достатъчно сериозен, за да накара Лурия да преразгледа прогнозите си. Дори 25% мито би навредило на рентабилността, той вярва, че все още има шанс преговорите между Apple и Белия дом да предотвратят най-лошия сценарий. В краткосрочен план печалбите ще пострадат, но Apple може да компенсира с повишения на цените и частично прехвърляне на разходите към доставчиците, смята Лурия. Освен това, компанията няма да бъде в неравностойно положение спрямо конкуренцията, тъй като Тръмп заяви, че и други производители, включително Samsung, ще бъдат обект на същите мита за продукция извън САЩ.
Анджело Зино, анализатор в CFRA, нарича митническата заплаха "шум" и добавя, че тя не променя гледната му точка за Apple. "Не мисля, че можем да извлечем кой знае какво от тези заглавия", казва той. Най-важното според него е, че връзката на Кук с президента вече не е така силна. При първата администрация на Тръмп Кук успя да постигне изключение от митата.
От гледна точка на оценката, акциите на Apple се търгуват с 12-месечно съотношение цена/печалба от около 26 - под нивото на конкурентите ѝ от "Великолепната седморка" като Tesla, Amazon, Microsoft и Nvidia. Но Apple отчита и най-бавен темп на растеж на продажбите - с прогноза за двугодишен сложен годишен темп (CAGR) от 5.1% до 2026 г. Това означава, че въпреки по-слабите продажби, инвеститорите продължават да вярват в дългосрочния потенциал на компанията, казва Лурия.
Apple се търгува с премия спрямо индекса S&P 500, чийто прогнозен P/E е 21.2 и има малко по-висок прогнозен CAGR от 5.6%. За сравнение, технологичният сектор в S&P 500 има прогнозен P/E от 26.8, а очакваният годишен растеж на продажбите в сектора е 11.3% - над два пъти по-висок от този на Apple.
Тед Мортънсън, управляващ директор в Baird, отбелязва, че по-сериозният проблем е слабата интеграция на Siri с Apple Intelligence. Това излага Apple на риск от загуба на пазарен дял, ако конкурент като Google успее да предложи революционни AI услуги, интегрирани в смартфоните си - например чрез Pixel или съвместно със Samsung Galaxy.
Затова Мортънсън не препоръчва да се надценяват акциите на Apple. Според него Alphabet е по-добър избор, с по-ниско съотношение цена/печалба (17.3) и два пъти по-висок темп на растеж на продажбите - 10.7%.
Следващото ключово събитие за Apple ще бъде Световната конференция на разработчиците, която започва на 9 юни. Тогава компанията ще има шанс да впечатли клиентите с новости около Apple Intelligence. Дотогава, казва Лурия, инвеститорите трябва да се въздържат от прибързани заключения.
Инвестирането зависи от личната толерантност към риск. Макар Apple да остава солидна компания и подходяща за дългосрочни портфейли, има и алтернативи с по-добро съотношение риск-печалба. За инвеститорите, които вече притежават акциите и вярват в бъдещето на компанията, паническите разпродажби на базата на негативни новини не са добра стратегия. По-добре е да се фокусира върху основните двигатели на растежа - като например доколко Apple може да се конкурира в генеративния изкуствен интелект. Успехът тук би засилил продажбите на хардуер и търсенето на услуги като облачно съхранение.
Трудните въпроси, на които Apple трябва да отговори
Въпреки ръста в поръчките на по-евтиния iPhone 16e в началото на годината, анализаторите все още очакват спад в продажбите на iPhone - за второ поредно тримесечие.
Администрацията на Тръмп досега пощади електрониката от мита, но сигналите от Вашингтон сочат, че нови налози са възможни. Несигурността повлия негативно на акциите на Apple, която произвежда 90% от продуктите си в Китай.
Apple ще се опита да смекчи ефекта от митата, като премести производството на iPhone-и за американския пазар в Индия. Компанията може също да преразпредели част от разходите по веригата за доставки, като същевременно ограничи увеличението на цените, за да не загуби пазарен дял.
Малко вероятно е Apple да премести производството си изцяло в САЩ. Това би повишило драстично разходите и цената на iPhone - от 1000 до над 3000 долара. Освен това ще изисква изграждане на нови производствени линии и набиране на квалифицирани кадри в среда с недостиг на труд.
В този контекст Apple има три опции: да понесе 25% мито; да прехвърли част от разходите към потребителите; или да се възползва от факта, че и конкурентите ѝ ще са подложени на същите условия. Ако всички смартфони се облагат еднакво, Apple няма да е в неравностойно положение.
Материалът е с аналитичен характер и не представлява съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.