Microsoft представиха дългоочакваната интеграция на изкуствения интелект в своята интернет търсачка Bing, която вече ще показва не само най-подходящите сайтове по дадена тема, но и конкретни отговори на питанията на потребителите. Използваната технология е тази, която видяхме в най-бързо набиращото популярност приложение в историята - чат ботът ChatGPT.
"Това е нов ден в онлайн търсенето. Състезанието започва днес и ние ще се движим бързо", обяви изпълнителният директор на компанията Сатя Надела на специално събитие.
Към момента новата версия на търсачката е достъпна след предварително записване на желаещите да я изпробват
Какво има под капака
За разлика от ChatGPT, новата система използва подобрена версия на езиковия модел GPT 3.5 (в случая - с кодово име "Прометей"), като освен това може да извлича в реално време информация от интернет.
От Microsoft посочиха и че са положили допълнителни усилия, за да избегнат злоупотребите и дезинформацията.
Източник: Microsoft
Освен в Bing, изкуственият интелект ще влезе в бразуъра Edge и в ключови за продуктивността продукти като Microsoft Word и Excel, като ще дава идеи на потребителите на база съдържанието, което разглеждат или ще го обобщава.
Ръкавицата е хвърлена
За първи път от 20 години Google е в догонващо положение по отношение на търсенето в уеб. Не е случайно и че онлайн гигантът направи всичко по силите си, за да обяви (макар и само като предпремиера) своята AI интеграция чрез чат бота Bard, който тепърва ще започне публично тестване.
Подобно на нововъведението на Microsoft, и тук изкуственият интелект ще извлича информация в реално време. За да успеят да го изкарат по-бързо, обаче, създателите му първоначално ще го базират на опростен езиков модел.
Опасенията на Google са, че изкуственият интелект ще промени изцяло начина, по който хората общуват с компютрите и така основният ѝ бизнес с уеб търсенето и рекламата ще залезе. Затова и компанията обяви "код червено" преди няколко седмици и видимо форсира собственото си навлизане на AI сцената.
Заплаха не само за Google
Новото поколение търсачки - Bing днес и със сигурност Google след няколко седмици, ще са изключително функционални и полезни за потребителите. Все пак, винаги е по-добре да получиш конкретен отговор вместо страница със сайтове, които с различни SEO машинации са стигнали до челните места на класацията и всъщност нямат никакво полезно съдържание.
В същото време се появява логичен въпрос - щом чат ботът ти дава директно отговор, защо въобще да посещаваш сайтове? Ако не ги посещаваш, как ще печелят техните собственици? В ситуация, в която онлайн рекламата така или иначе отива предимно в джобовете на големите платформи, това изглежда като рецепта за още по-голяма концентрация на онлайн приходите.