Близо 3 години, след като ChatGPT предизвика взрив в интереса към изкуствения интелект, търсенето на AI приложения на мобилни устройства продължава да се ускорява.

През първата половина на 2025 година глобалните изтегления на генеративни AI приложения наближиха 1,7 милиарда, а приходите от покупки в тях достигнаха близо 1,9 милиарда долара, показва анализ на Sensor Tower.

Експлозивен ръст на употребата

Потребителите прекараха невероятните 15,6 милиарда часа в генеративни AI приложения през първите шест месеца на 2025-а - това се равнява на над 86 милиона часа всеки ден. Общите сесии за генеративни AI приложения достигнаха 426 милиарда в първата половина на годината, което представлява средно около 50 сесии за всеки човек на Земята.

Азия разшири лидерството си като топ пазар за AI изтегления, включително бърз растеж в пазари като Индия и континентален Китай. Изтеглянията на генеративни AI приложения се увеличиха с 80% между втората половина на 2024 и първата половина на 2025 година.

Близо 90 на сто от IT специалистите в България използват изкуствен интелект в работата си

Близо 90 на сто от IT специалистите в България използват изкуствен интелект в работата си

Според актуалното проучване на Dev.bg 60% от технологичните таланти прибягват до AI инструменти ежедневно

Прави впечатление, че след ранното лидерство на САЩ, сега Европа ги изпреварва и е на второ място по изтеглени AI приложения.

Кой сега е №1?

В силно конкурентното пространство DeepSeek имаше впечатляващо начало през януари 2025-а. Китайската платформа се конкурираше с водещите AI модели, като същевременно нейните създатели се похвалиха, че тя изисква по-малко ресурси.

През първите си шест месеца DeepSeek натрупа повече глобални изтегления от всяко друго генеративно AI приложение, включително ChatGPT.

Китай е в AI офанзива, водена от DeepSeek

Китай е в AI офанзива, водена от DeepSeek

Как ще се отрази изкуственият интелект на икономиката на страната

Към края на юни 2025-а ChatGPT запази значителна преднина в общите изтегления с 940 милиона, следван от Google Gemini с 200 милиона и DeepSeek със 127 милиона.

Anthropic Claude е далеч назад в класацията, като той е много използван в специализираните AI платформи за програмиране и видимо новите версии на модела са в по-малка степен приложими в широк контекст.

Демографски профил на потребителите

Генеративните AI приложения все още се склоняват към мъже и по-младата аудитория. В САЩ близо 70% от потребителите на ChatGPT са мъже, а 64% са под 35-годишна възраст.

Повечето AI асистенти, включително DeepSeek, Claude и Grok, имат висок процент потребители мъже. ChatGPT, Microsoft Copilot и Google Gemini успяха да привлекат по-балансирана аудитория с поне 30% жени потребители.

От друга страна, по-ориентираните към развлечения AI приложения като PolyBuzz и Character AI са най-популярни сред младите дами.

Ежедневни навици и времеви модели

ChatGPT бързо стана по-"залепващ" за своите потребители, като средният потребител се обръща към приложението приблизително 13 пъти всеки месец. Тази честота е подобна на тази при други популярни приложения като X и Reddit.

Топ AI асистентите имат подобни модели на използване, като употребата започва да се увеличава около 10 сутринта и остава висока до 23 часа. Използването постоянно достига връх вечер между 19 и 22 часа, което предполага, че потребителите основно се ангажират с тези приложения след работно време.

Интернет без сайтове? Google направи решителната стъпка

Интернет без сайтове? Google направи решителната стъпка

Гигантска AI преграда се издига между потребителите и цялата онлайн икономика

С разширяването на потребителската си база употребата на лидера ChatGPT се стана по-разнообразна. Топ петте категории запитвания, всички класифицирани като свързани с работа и образование, представляваха близо половината от общия брой през второто тримесечие на 2024-а. До второто тримесечие на 2025-а обаче същите топ пет категории представляваха само 37% от запитванията.

Какво питаме изкуствения интелект?

Данните от второто тримесечие на 2025-а разкриват следното разпределение на заявките в ChatGPT:

  • Техническа поддръжка и отстраняване на неизправности - 8,3%
  • Писане и редактиране - 7,7%
  • Образование и преподаване - 7,5%
  • Помощ за програмисти - 7,2%
  • Здраве и уелнес - 6,9%
  • Учене и изследвания - 6,3%
  • Забавления, любопитни факти и поп култура - 5,8%
  • Математика и логика - 5,4%
  • Търсене на работа и кариера - 3,6%
  • Езиков превод и учене - 2,7%

През последната година ChatGPT претърпя драматична промяна, излизайки отвъд първоначалната си роля на чисто техническо средство за работа и училище към по-ориентирани към начина на живот и развлеченията случаи на употреба.

Делът на запитванията, категоризирани като "Начин на живот и развлечения", се увеличи от 22% през второто тримесечие на 2024-а до близо 35% през второто тримесечие на 2025-а. 15% от заявките са свързани с история и общество, 14% - с това как функционира самият изкуствен интелект, 13% са за икономика и финанси.

Потребителите все повече се обръщат към ChatGPT за широк спектър от нужди - от пазаруване до готвене и подготовка на храна, до любопитни факти и поп култура. Между второто тримесечие на 2024-а и второто тримесечие на 2025-а девет от топ 10 категории по растеж на дял запитвания бяха свързани с начин на живот и развлечения, водени от "Здраве и уелнес".

Видимо е, че и потребителските навици се променят. Вече една трета от ползвателите търсят информация онлайн чрез ChatGPT, а освен това метрики като прекараното време и броят сесии при тях растат с между две трети и двойно през 2025 г. - докато при традиционните приложения за онлайн търсене даже се наблюдава спад.

От Sensor Tower отбелязват, че именно при най-сериозните потребители на AI асистенти се наблюдава и най-голям спад на използването на приложението на Google.

Всичко това показва ясно едно - променя се не само интернет, но и начина, по който взаимодействаме с устройствата си и с информацията онлайн.