Слуховете за планове на Coca-Cola да се отърве от Costa Coffee тръгнаха, когато стана ясно, че гигантът води преговори с няколко потенциални купувачи за британската кафе верига.

Сега се оказва, че два големи фонда за управление на активи - Apollo Global Management, KKR и Bain Capital - проявяват интерес към кафе бизнеса, който управлява над 2000 магазина във Великобритания и общо 4000 по света, включително и у нас.

Coca-Cola завърши придобиването на Costa Coffee за 3,9 милиарда паунда през януари 2019 г., побеждавайки частни фондове като вече споменатия Bain и TDR Capital. Но сделката не успя да оправдае очакванията.

Главният изпълнителен директор на Coca-Cola Джеймс Куинси обяви миналия месец, че Costa "не е доставила това, което искахме" и "не е там, където искахме да бъде от гледна точка на инвестиционната хипотеза". Очертава се изходът от тази инвестиция да бъде много болезнен във финансово и имиджово отношение.

Coca-Cola обмисля продажбата на Costa Coffee на загуба

На загуба: Coca-Cola обмисля продажбата на верига кафенета, добре позната на българския пазар

Oколо 35 000 души по целия свят работят за бранда

Какво се обърка?

Придобиването на Costa Coffee трябваше да отбележи знаковото навлизане на Coca-Cola в глобалната категория горещи напитки - празнина в иначе огромното й портфолио. Проблемът е, че Coca-Cola така и не успя да разбере пазара, в който навлизаше.

"Стратегията се провали почти веднага", казва пред специализираното онлайн издание Food Navigator Нандини Рой Чоудури, главен консултант за храни и напитки в аналитичната група Future Market Insights.

Индустриални анализатори смятат, че Coca-Cola е платила твърде много за кафе веригата, която още преди сделката забавяше растежа си и имаше интензивна конкуренция в лицето на американската Starbucks, британската Pret A Manger и вълната от бутикови кафенета, особено популярни сред по-младите потребители.

България е първият пазар в Европа, на който Coca-Cola пуска кафетата на Costa Coffee

България е първият пазар в Европа, на който Coca-Cola пуска кафетата на Costa Coffee

Производителят на напитки придоби веригата кафенета през миналата година

"Coca-Cola подцени колко капиталоемък и оперативно взискателен е бизнесът с кафенета в сравнение с традиционния модел на концентрати и бутилиране", обяснява Чоудури. COVID-19 допълнително увеличи тези слабости, причинявайки затваряне на магазини, покачване на наемите и преминаване на потребителите към консумация у дома.

Дори когато конкурентите се възстановиха чрез цифрово услуги и премиум репозициониране, Costa изостана в иновациите и международното разширяване. Единственият проблясък на изобретателност - Costa Express вендинг машините, които се вписваха добре в дистрибуционните сили на Coca-Cola, не беше достатъчен да компенсира вече значителните загуби.

През 2023 г. приходите бяха 1,2 милиарда паунда със загуба преди данъци от 9,6 милиона паунда.

Фундаментално несъвпадение

Секторът на кафенетата е фундаментално различен от основния бизнес на Coca-Cola с напитки. Кафе веригите като Costa са изградени върху оперативно съвършенство - управление на наеми и на текучеството на персонала, логистика на пресни храни и предоставяне на последователно обслужване на клиентите.

Coca-Cola, от друга страна, е процъфтявала над век с лек модел на активи. Фокусът й е производството на концентрати за напитки, изграждането на глобален бранд капитал и партньорството с производители и дистрибутори, които поемат тежестта от капиталовите разходи, труда и логистиката.

ЕС разреши: Coca-Cola купува Costa Coffee

ЕС разреши: Coca-Cola купува Costa Coffee

Придобиването не създава опасения за конкуренцията, тъй като компаниите не продават едни и същи продукти

Променящи се тенденции

Тенденциите при пиенето на кафе и чай се променят, особено сред по-младите поколения. В комбинация с по-високите цени на кафето и общите натиски от стойността на живота, вериги като Costa са в тежка ситуация.

Световният мания по матча означава, че доставките на ярко зеленият японски чай се изчерпват, а търсенето повишава цените. Конкурентите на Costa се възползваха от тренда - Starbucks и Pret предлагат ледено матча лате, а Nero - ягодово-ванилово ледено матча лате, пише в свой материал Би Би Си.

Възходът на по-малки вериги и занаятчийски независими кафенета също "изяде" от дела на големите вериги. Младите хора все повече обръщат внимание на избора си къде да седнат и да харчат парите си - често избягват големите кафе вериги в полза на подкрепата на по-малки бизнеси, но също и заради съображения за вкуса.

Продажбата

Coca-Cola сега работи с инвестиционната банка Lazard за изследване на опциите си за кафе веригата, включително потенциална продажба. Анализатор каза пред Sky News миналия месец, че текущата продажба може да донесе около 2 милиарда паунда - приблизително половината от това, което преди само 6 години Coca-Cola даде за бизнеса.

Потенциалната продажба се вписва в по-широката тенденция на големи компании за потребителски стоки да преоценяват и опростяват портфолиата си, отдалечавайки се от разпръснати, диверсифицирани структури към по-стройни модели, фокусирани върху основни силни страни и области за растеж с по-висок марж.

Последният подобен пример беше в САЩ - с провала на мегакомпанията Kraft Heinz, която отново се разделя на две.