Ерата на виртуалните служители вече е пред нас - или поне така смятат от Microsoft. Софтуерният гигант обяви на събитие в Лондон в началото на седмицата възможността бизнесите да създават свои собствени автономни агенти с изкуствен интелект. Технологията има голям потенциал да промени изцяло работната среда, но все още съмненията и въпросите са много повече от отговорите.
Нека първо дадем малко контекст. На първо място - какво е автономен агент? Той се различава от чатботовете и другите генеративни платформи за текст, картина или звук с това, че чрез различни програмни интеграции може самостоятелно да извършва зададени действия - не е нужен човек в рамките на целия процес.
В случая на Microsoft агентите ще се създават през платформата Copilot Studio, която до момента се използваше от бизнеса за персонализирани пасивни ботове. Предстои внедряване и в Dynamics 365 платформата за планиране на ресурсите и връзка с клиентите. Агентите ще "заработят" в ролите на търговци, финансисти и сътрудници по логистиката и поддръжката.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Отговорният за бизнес приложенията вицепрезидент на Microsoft Джаред Спатаро демонстрира агент, разработен за консултантите от McKinsey, който чете входяща кореспонденция и я пренасочва към подходящия служител. По думите му автоматизацията не е направена с програмен език, а чрез описване в свободен текст на правилата, които тя трябва да следва.
Като държава с (все още) голям аутсорсинг сектор, у нас почти всеки познава някой, който извършва относително рутинна работа за чуждестранна компания. Microsoft са уверени, че срещу между 30 и 200 долара на месец са в състояние да предложат на бизнеса агент, който ще върши приблизително същото 24/7. Последващият контрол на виртуалните служители пък може да се прави от много по-малко живи хора.
Не е случайно, че по време на презентациите си от Microsoft цитират опита на Honeywell, които само с внедряването на Copilot като помощник на наличния персонал твърдят, че са постигнали ефекта от назначаването на 187 души на пълно работно време. Това е лесно да се погледне и наобратно - ако продуктивността е на задоволително ниво, чрез AI то би могло да се поддържа и с по-малко хора.
Така ли ще стане?
AI агентите звучат обещаващо, но подходът на Microsoft има много критици. На първо място - в гиганта в сферата на бизнес софтуера Salesforce, който преди месец показа собствена платформа за AI агенти.
Според изпълнителния директор на компанията за Великобритания и Ирландия Захра Балолуми агентите на Microsoft "не са свързани и базирани на контекста на потребителските данни" и поради тази причина не може да се очаква, че ще представляват прецизно и отговорно "наелата" ги компания.
Босът на Salesforce Марк Бениоф беше още по-краен. Според него цялата Copilot AI стратегия на Microsoft е провал: "Просто не работи и не достига никакво ниво на точност" - при това с излагане на вътрешната информация на риск.
Надеждността и предвидимостта действително са сред най-големите слабости на изкуствения интелект и това се вижда даже при използването му като помощник в професионален контекст. Ако към това се прибави и възможност погрешната "преценка" на бота автоматично да се превръща и в погрешно действие, рискът се повишава значително. Затова и всички в AI надпреварата имат много да доказват.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.