Еднодневният срив на компанията майка на Facebook Meta се оказва най-лошият в историята на световния фондов пазар. Вчера цената на акциите на компанията на Марк Зукърбърг падна с 26% на фона на печалните резултати за печалбите и изтри около $251,3 милиарда пазарна стойност.
"Това е най-големият спад в пазарната стойност за всяка американска компания някога", пише Bloomberg.
И докато акциите със сигурност могат да се върнат обратно през следващите дни, особено като се има предвид волатилността, която обхвана технологичния сектор тази година, настроението на Wall Street е определено мрачно за дългогодишния пазарен любимец.
Анализатори посочват жестоката конкуренция, пред която Meta сега е изправена от съперниците и факта, че приходите са под очакванията като причина за безпокойство. Майкъл Натансън, който е анализатор в брокерската компания Moffett Nathanson, озаглави бележката си "Facebook: Началото на края?"
Големият размер на срива на Facebook илюстрира как технологичните компании нараснаха, за да се превърнат в гиганти с безпрецедентна пазарна мощ, както и драмата, която може да последва при дори лека корекция на цената.
"Много от американските технологични гиганти се оценяват като акции на растеж. Те могат да пострадат повече в среда на нарастваща доходност, особено ако растежът стане по-спорен", коментира Фредерик Ролин, старши инвестиционен съветник в Pictet Asset Management.
Това не е първият път, когато акциите на Meta падат драстично. Те паднаха с 19% през юли 2018 година, поради забавяне на растежа на потребителите, което доведе до спад от около $120 милиарда на пазарната капитализация.
По това време компанията постави вече задминатия рекорд за най-голямата загуба на стойност за един ден за търгувана в САЩ компания.
"Компанията вижда значително забавяне на растежа на рекламата, докато се впуска в скъп, несигурен, многогодишен преход към метавселената", пише анализаторът на JPMorgan Дъг Анмут в доклад от 3 февруари. Той понижи рейтинга на компанията като неутрален.
Според данните, събрани от Bloomberg, Анмут е давал препоръка за покупка на Meta, откакто компанията за първи път стана публична през 2012 година. Той също така намали целевата си цена на акциите от $385 до $284.
JPMorgan не беше единствената, който понижи Meta, след като компанията даде прогноза за приходите, която не отговаряше на очакванията на фона на стагниращия растеж на потребителите и нарастващата конкуренция от TikTok. Най-малко три други фирми намалиха препоръките си.