Изглежда всяка рецесия на пазара идва със спекулациите, че слабо работещата рафинерия ще трябва да бъде затворена завинаги, защото не е целесъобразно да се поддържа загубен актив, пише Oilprice. В Европа имаше вълна от затваряне на рафинерии след финансовата криза през 2008 г., като почти 20 рафинерии бяха в затруднено положение.
Латинска Америка обаче си има собствена история - континент, на който значителният капацитет за рафиниране от 7,5 милиона на ден, е възпрепятстван от недостатъчно използване от десетилетия. Въпреки че Тринидад и Тобаго трудно могат да бъдат наречени част от Латинска Америка, историята му показва прилики с южните му съседи.
Рафинерията на Pointe-a-Pierre (PAP) е построена през 1917 г., само няколко години след като е пусната в експлоатация по-малката рафинерия Point Fortin. По това време Тринидад произвежда петрол вече 10 години. Първоначално частно предприятие, американската фирма Texaco го продава на правителството на Тринидад през 1985 г. През 90-те рафинерията претърпява реконструкция за 355 милиона долара, въпреки, че към този момент е на загуба. Междувременно по-малката рафинерията Point Fortin е затворена през 2000 г., Реконструкцията е увеличила по-леките добиви на PAP, увеличавайки дизела и реактивното гориво до 63%, като същевременно намалява добива на мазут.
Първоначално може и да изглежда, че планът е сработил - рафинирането на петролната компания на Тринидад и Тобаго Petrotrin става рентабилно до 1998 г. С новото хилядолетие обаче предишните недостатъци изплуват отново и притискат тринидадийския сегмент надолу по веригата, а числата стават отрицателни. Така например, рафинерията Pointe-a-Pierre не е изцяло за преработка на местни суровини от Тринидад, което би било идеално предвид липсата на разходи за доставка. Трудностите при поддържането на вековен актив за рафиниране, намиращ се в Карибите с много малък шанс да се създаде пазар в САЩ, се оказват твърде много. В крайна сметка рафинерията преустановила работата си през ноември 2018 г.
Две важни събития са в основата на упадъка надолу по веригата на Тринидад и Тобаго. Първо, вътрешното производство на суров петрол постепенно намалява - от дните на 70-те години на миналия век, когато добивът е бил в диапазона от 230 000 барела дневно, той спаднал а до 82 000 барела дневно. Необходимостта от внос на суров продукт има допълнителна тежест върху националната петролна компания, тъй като суровините се доставят от цял свят преди блокирането, с товари от Бразилия, Колумбия, Русия или Габон.
Почти едновременно със спирането на рафинерията правителството на Тринидад започна да търси купувач за компанията Petrotrin. Приблизително по същото време беше създадено ново образувание, наречено Patriotic Energies and Technologies (PET), със специфичната цел да спаси рафинерията. PET се състои от акционери, включително петролния трудов синдикат OWTU на Тринидад, частна компания със седалище в Суринам. Може би изненадващо за някои, PET беше избран, тъй като той беше единственият кандидат, който избра пряка финансова транзакция от 700 милиона долара, докато частната американска инвестиционна компания Beowulf предложи фиксиран месечен лизинг за актива за период от 15 години, а германската компания Klesch предложи да плати за 100-годишната рафинерия чрез бъдещо данъчно облагане.
Колкото и да е объркана историята, тя далеч не е приключила. Последният ход в сагата за рафинерията бе предприет от енергийното министерство, което отхвърли предложението на PET за закупуване на рафинерията, като заяви, че окончателното им предложение не е успяло да отговори на "ключови въпроси" по отношение на бъдещото финансиране. Това остави правителството пред избор на по-доброто от офертите от Beowulf и Klesch или да рестартира тръжния процес - вероятно обезсилвайки обещанието си за рестартиране на рафинерията Pointe-a-Pierre от 160 000 барела на ден през третото тримесечие на 2020 г. По-нататъшно забавяне ще влоши търговския баланс на Тринидад, тъй като продължава да купува около 25-30 000 барела дневно петролни продукти от трети страни. Но във времена на пазарни сривове тази история е просто една от многото предстоящи.